Ľudia pre Malacky » TTT a budúcnosť Záhoria

Krátke správy

27.04.2023
Záchranná brigáda Hasičského a záchranného zboru v Malackách v súčinnosti s Okresným riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru v Malackách pozýva verejnosť pri príležitosti osláv sviatku svätého Floriána, patróna hasičov, na Deň otvorených dverí, ktorý sa uskutoční dňa 05. mája  v čase od 08.30 h do 12.00 h v priestoroch Záchrannej brigády Hasičského a záchranného zboru v Malackách na Továrenskej ulici č. 1.

30.10.2022
Z 10 kandidátov ĽPM sme získali 10 poslaneckých mandátov. Novým poslancom zastupiteľstva sa stane náš kandidát Tomáš Beňo.Kandidát na primátora Juraj Říha uspel so 4171 hlasmi, čo predstavuje 79,81 % z 5 226 platných hlasov odovzdaných všetkým kandidátom.


» Archív krátkych správ

Inzercia

Ordinačné hodiny

Posledné komentáre

eva11.03.2024
Ulica Martina Benku prejde...

Michal11.08.2023
Ulica Martina Benku prejde...

nobody29.06.2023
Primátor Říha: Stavebný ruch ustane...

Gusto25.04.2023
Mesto obstaráva cyklotrasu z...

Max24.03.2023
Začala stavebná úprava svetelnej...

Luboš06.03.2023
Mesto získalo takmer 950 tisíc eur na...

Peter Ditrich06.02.2023
Rok 2023 sa začne výstavbou škôlky...

mm30.04.2022
Futbalový štadión by sa mal...

Príspevky z fóra

jan04.12.2023

Jana19.10.2022

dj24.03.2022

Peter Ditrich16.03.2022

Ondro05.08.2021


Príspevky z tém

otázka19.04.2017
Družstevná v Malackách

riki18.03.2015
Skatepark Malacky

pre pána primátora..16.02.2015
Skatepark Malacky

občan daňový poplat13.02.2015
Skatepark Malacky

ironik12.02.2015
Skatepark Malacky

TTT a budúcnosť Záhoria

Možnosť realizácie projektu TTT považujem za jednu z najzávažnejších tém dnešných dní s potenciálne ďalekosiahlymi dôsledkami pre celý región Záhoria. Článok je príspevkom do diskusie k tejto téme.

V diskusii na stránkach ĽPM som si dovolil vyzvať aktivistov ĽPM, aby vyjadrili svoj postoj k projektu TTT. Považujem za nevyhnutné, aby sa ľudia, ktorí sú potenciálne budúcimi regionálnymi politikmi vyjadrili k tak závažnej téme. Teoretickú možnosť realizácie uvedeného projektu považujem za jednu z najväčších hrozieb pre ďalšiu obývateľnosť Malaciek a okolia nielen druhom homo sapiens. O zámeroch a vízii projektu TTT sa čitateľ môže bližšie zoznámiť v štúdii zverejnenej na stránkach konferencie Porta Moravica 2010. Odporúčam každému záujemcovi o problematiku životného prostredia, aby si uvedený dokument podrobne prečítal. Pre navodenie atmosféry, si dovolím vytrhnúť s kontextu tohoto dokumentu niekoľko citácií:

  • „Génius loci tranzitného uzla – križovatky dopravy, bude fascinujúci. Na „malom priestore“ usporiadaná  kombinácia všetkých druhov dopravy, …“
  • „Rozvíjajúci sa obchod a plynúca ekonomická prosperita tieto zámery iba umocňuje.“
  • „Dôležitý je aj pohľad na obyvateľstvo a jeho mentalitu. Vľúdnosť a ochotu prijať hostí, možno budúcich susedov, nehľadiac na farbu pleti, reč -  jazyk, kultúru, alebo vierovyznanie.“
  • „Priestor ponúka, prirodzené bohatstvo pre industrializáciu a nové osídlenie. Roztrúsené, mestečká v území, trpezlivo čakajú na nový impulz, aby sa zapojili do obehu nového tisícročia.“
  • „Obchodné vzťahy Západu a Východu v strednej Európe, prinesú nový ideový a ľudský rozmer.“
  • „V návrhu leteckej dopravy sa uvažuje v T.T.T. vytvoriť najdôležitejší a najväčší letecký uzol v Európe.“
  • „Tranzitný uzol bude motorom, generátorom a mestotvorným prvkom navrhovanej sídelnej štruktúry.“
  • „Investičné náklady terminálu T.T.T. spolu (bez DPH) ..... 42 844 300 000 EUR “
  • „Hovoríme o gigantickom tranzitnom uzle nebývalých rozmerov, ...“
  • „Odhadovaný počet obyvateľov celej aglomerácie, vrátane existujúcich veľkomiest a priľahlých území (60 – 80 km od centra T.T.T.) je v intenciách 20 – 22 miliónov.“
  • „Vízia nešetrí atraktívnym bývaním všetkého druhu. Od koncentrovanej mnohopodlažnej formy, cez nízko podlažnú a individuálnu, v lukratívnych lokalitách a prírodných scenériách.“
  • “Podobne aj ochrane majetku treba venovať náležitú pozornosť, s vyčlenením a navrhnutím budúcich subjektov, ktorým bude ochrana a jej rámec prislúchať, bude im zverený.”

V ďalšom texte si dovoľujem stručne priblížiť môj názor na projekt TTT.

Megalomanský projekt TTT vychádza z dnes už neaktuálnych východísk predpokladajúcich trvalý neobmedzený rast, ktoré prispeli k vzniku celosvetovej ekonomickej krízy. Autor projektu je podľa neoverených informácií blízky spoločnosti, ktorá je v Malackách a okolí známa svojimi aktivitami vedúcimi k likvidácii hodnotných ekosystémov za účelom realizácie priemyselného parku Eurovalley, ktorý dodnes zíva prázdnotou (pozri napríklad reportáž STV zo dňa 20.9.2010). Možno práve neúspech Eurovalley priviedol autorov k myšlienke "upotrebiť" ovládnuté územia k implementácii iného projektu, bohužiaľ s pravdepodobne ďaleko zhubnejším vplyvom na životné prostredie.

V posledných rokoch došlo v Malackách a okolí k znehodnoteniu alebo k likvidácii množstva prírodných ekosystémov, ktoré predtým plnili prospešné funkcie. Obyvatelia mesta už dnes pociťujú dôsledky nadmernej dopravnej záťaže, či zdravotné následky zamorovania prostredia škodlivinami. Ďalším zaťažením krajiny stresovými faktormi sprevádzajúcimi navrhovaný terminál by vznikla oblasť, v ktorej by sa výrazne zhoršila kvalita života. Na dnešnú akokoľvek  neblahú situáciu by sme pravdepodobne spomínali ako na raj na zemi. Projekt okrem iného predpokladá značné zvýšenie počtu obyvateľov, čo pri uvážení demografického vývoja na Slovensku znamená imigráciu veľkého množstva ľudí, prevyšujúceho v počte domáce obyvateľstvo. 

Nepochybujem, že autori zámeru majú pripravenú stratégiu masmediálnej podpory. Predpokladám, že jedným z hlavných pilierov tejto stratégie je vytvoriť mýtus, že realizácia projektu je neodvratná. Taktiež predpokladám, ako je to u takýchto projektov obvyklé, že bude prezentovaný ako prínos pre životné prostredie. Mojím želaním je, aby sa prezentovaný projektový zámer prirodzene rozložil na hnojisku dejín. 



pošli na vybrali.sme.sk

Pridaj svoj komentár

Pre pridávanie komentárov platia rovnako pravidlá dohodnuté pre diskusiu. Príspevok sa zobrazí v diskusii až po autorizácii administrátorom, takže ho prosím neposielajte viackrát.


Opíšte tento kontrolný text: lpm

Komentáre k článku

23.11.2010 20:54:38 | Miho

Vodík, môžeš byť kľudný, projekt prezentovaný touto štúdiou je síce veľmi silný výkrik, ale len výkrik. Spoločnosť v Európe bude mať o pár desaťročí iné problémy ako riešiť potrebu prepravy stále väčšieho množstva tovaru. Utopíme sa vo vlastných demografických problémoch. Terajšia spoločnosť blahobytu a prejedanie budúcnosti nám neumožní, ako píšeš, trvalý neobmedený rast. Fungujúci obchod a jeho nárast má jeden základný predpoklad. Musí byť obojstranne výhodný. Lenže my tým Číňanom o pár rokov nebudeme mať čo ponúknuť. Preto si myslím, že vzájomný obchod začne stagnovať, prípadne sa obmedzovať. Importy treba vyvážiť exportami, oni si vyrobia všetko a naše farebné papieriky jedného dňa prestanú zbierať. Prídu na to, že si za ne nič nekúpia. Alebo si kúpia za ne nás? Pozri sa na Japoncov, hovorí sa o dvoch desaťročiach japonskej stagnácie, tá spoločnosť však už nemá kam rásť. Dokonalá infraštruktúra, materiálny dostatok, populačná degresia. Tam spejeme aj my. Japonci sú uzavretá kultúra prakticky bez imigrácie. V Európe máme len dve možnosti. Japonskú cestu alebo imigračnú devastáciu európskej kultúrnej podstaty. Blahobyt je zrejme pre kultúru cestou do záhuby. Ale to už som niekde úplne inde.

24.11.2010 16:32:47 | Fero

Hej da sa povedať ak sa BRIC dohodne na spoločnom fungovaní tak nebude potrebovať gigantickú infraštruktúru v Európe. Čo sa týka Európskych korenov historie tak tie sú systematicky klčované v mene ochrany pred terorizmom :)

28.11.2010 12:14:48 | miro tedla

zdravim vsetkych. ano Miho, Tvoje nazory v tejto veci poznam a cim dlhsie o nich rozmyslam tym viac ich beriem za svoje. kazdopadne k zverejnenemu projektu- ja si nemyslim ze bude vykonany v celej prezentovanej sirke, ze za za 50 rokov bude mat BA 2.5 mil. obyvatelov alebo MA 9 milionov obyvatelov.. to je ako pises sci fi. no ja sa bojim aj tych zaciatkov ako pri tej nestastnej Eurovalley /nevidim do hlbky, komentujem len to co vidim/- vyklcuju les smerom na kamenak a nic tam nie je, ved to mohol byt roky este kludne pekny borovicovy les ako predtym.. s tymto by to mohlo byt obdobne- zabralo by sa uzemie, vyklcoval les, natiahla cesta a postavili nejake haly a ostalo by to nedorobene z dovodov ako pises, no ciel by bol do velkej miery splneny, eurofondy resp ine fondy vytazene, vrecka naplnene
prirodu a genia loci by uz predmetnemu miestu nikto nevratil
a to co by sme si ako malacania a zahoraci mali chranit, by uz bolo do velkej miery znicene

30.11.2010 07:07:04 | Miho

Miro, ja tento megaprojekt vnímam skôr ako delostreleckú prípravu pre ovládnutie územia na nejaký menší projekt, napríklad realizáciu nového komerčného letiska v tomto priestore. Treba vidieť za roh a myšlienka tohto typu, akokoľvek megalomanská, dokáže v hlavách kompetentných technokratov spustiť proces vyňatia tohto územia pre iné potreby ako je v súčasnosti takmer mizivá vojenská činnosť. Všetci by si mali uvedomiť, že v tomto priestore, nemyslím tým len Slovensko, je to jediné miesto, kde bez veľkého naťahovania s množstvom vlastníkov môžu prísť stroje a začať pracovať. V týchto dňoch v Rakúsku spúšťajú stavbu diaľnice smerom na Devínsku, stačí postaviť most a si z Viedne na D2... Schwechat praská vo švíkoch, nové kapacity pre lietadlá by sa zišli. Bratislavské letisko je z ruky, rozširovanie pre blízkosť mesta neprichádza do úvahy. Pokiaľ sa namiesto monštrózneho TTT bude relizovať \"len\" nové letisko, budú autori myšlienky a budúci vlastníci určite nadmieru spokojní. Samozrejme, technologický park Eurovalley použijeme na umiestnenie skladových krabíc logistických firiem.

30.11.2010 08:08:29 | miro tedla

a okrem toho sa na to nabali to, co sa v tej konkretnej chvili bude dat- napr. mega sklady, sirochorozchodna zeleznica a pod.
vie prosim niekto ake su kompetencie jednotlivych organov ako je mesto, BSK, vlada v rozhodovacom procese keby sa nieco take ako pise miho islo pri malackach realizovat?

30.11.2010 10:00:29 | Milan Ondrovč

Podľa môjho názoru by realizácii projektu T.T.T. museli predchádzať zmeny na všetkých úrovniach územno-plánovacej dokumentácie.

Musela by sa zmeniť koncepcia územného rozvoja Slovenska (KUR SR), ktorú malo v kompetencii MVRR SR, a teraz pravdepodobne nového MDVRR SR
http://www.build.gov.sk/mvrrsr/index.php?id=1&cat=222&lang=sk&docfld=1082,
Záväzná časť tohto dokumentu je regulatívom pre tvorbu územno-plánovacích dokumentov samosprávnych krajov, miest i obcí.

Projekt T.T.T. by vyžadoval zmeny i v územnom pláne regiónu BSK (UPN BSK) http://www.region-bsk.sk/uzemny-plan-regionu-bsk.aspx, ktorý myslím schvaľujú poslanci BSK. Záväzná časť je regulatívom pre tvorbu územno-plánovacích dokumentov miest i obcí.

Projekt T.T.T. by vyžadoval i zmeny v územnom pláne mesta Malacky http://www.malacky.sk/index.php?page=podnikatel&menuid=53, ktorý schvaľuje zastupiteľstvo. Avšak regulatívy dané v KUR SR a UPN BSK musia byť pri schvaľovaní zmien a doplnkov, alebo nového UPN mesta rešpektované.

30.11.2010 11:56:28 | miro tedla

milan, z toho co pises je zrejme ze rozhodnutie ministerstva vystavby teda vlady SR je zavazne pre akykolvek rozvoj predmetnych uzemi. teda ze na urovni krajskeho resp. mestskeho zastupitelstva sa k tomu nebudeme mat moznost vyjadrit.
akym sposobom sa podla Teba da v sucasnosti do tohto procesu vstupit a lobovat proti projektu resp. za projekt ktory by nemal znicujuce dosledky? je vobec nejaka sanca na ovplyvnenie buduceho rozhodnutia vlady v tejto oblasti alebo treba len cakat aky biznis sa na nadnarodnej urovni dohodne a akceptovat to?

10.01.2011 10:16:46 | Igor

Aspoň že je o čom písať :) o čom by sa potom písalo. Další zaplatený novinár mecenášov ktorým vyhovuje zaostalé Slovensko :) Veď Maďari budú radi ked sa to postaví u nich :)

11.01.2011 11:55:19 | tomaspol

Autor tohot zameru / T.T.T. / je podla mna uplny k***t: Ziadny iny komentar si to nezasluzi...........