Ľudia pre Malacky » Po diskusii s Frešom malý posun vpred

Krátke správy

27.04.2023
Záchranná brigáda Hasičského a záchranného zboru v Malackách v súčinnosti s Okresným riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru v Malackách pozýva verejnosť pri príležitosti osláv sviatku svätého Floriána, patróna hasičov, na Deň otvorených dverí, ktorý sa uskutoční dňa 05. mája  v čase od 08.30 h do 12.00 h v priestoroch Záchrannej brigády Hasičského a záchranného zboru v Malackách na Továrenskej ulici č. 1.

30.10.2022
Z 10 kandidátov ĽPM sme získali 10 poslaneckých mandátov. Novým poslancom zastupiteľstva sa stane náš kandidát Tomáš Beňo.Kandidát na primátora Juraj Říha uspel so 4171 hlasmi, čo predstavuje 79,81 % z 5 226 platných hlasov odovzdaných všetkým kandidátom.


» Archív krátkych správ

Inzercia

Ordinačné hodiny

Posledné komentáre

nobody15.04.2024
Sasinkova ulica môže prejsť obnovou...

eva11.03.2024
Ulica Martina Benku prejde...

Michal11.08.2023
Ulica Martina Benku prejde...

nobody29.06.2023
Primátor Říha: Stavebný ruch ustane...

Gusto25.04.2023
Mesto obstaráva cyklotrasu z...

Max24.03.2023
Začala stavebná úprava svetelnej...

Luboš06.03.2023
Mesto získalo takmer 950 tisíc eur na...

Peter Ditrich06.02.2023
Rok 2023 sa začne výstavbou škôlky...

Príspevky z fóra

jan04.12.2023

Jana19.10.2022

dj24.03.2022

Peter Ditrich16.03.2022

Ondro05.08.2021


Príspevky z tém

otázka19.04.2017
Družstevná v Malackách

riki18.03.2015
Skatepark Malacky

pre pána primátora..16.02.2015
Skatepark Malacky

občan daňový poplat13.02.2015
Skatepark Malacky

ironik12.02.2015
Skatepark Malacky

Po diskusii s Frešom malý posun vpred

Snaha posunúť niektoré neriešené problémy vpred naráža občas aj na to, že máme prikrátke mandáty. Nie sme poslancami VÚC, preto za akékoľvek podnety musíme trpezlivo lobovať. Medzi také dva problémy v 6. obvode patrí odhlučnenie cesty II/503 a výstavba chodníka k ulici Na majeri smerom na Rohožník. Skúsili sme preto osloviť priamo predsedu BSK Pavla Freša.

Malacky ako súčasť Bratislavského samosprávneho kraja sú nuténé v mnohých prípadoch spolupracovať so zastúpením kraja. Ani my malackí poslanci, hoci máme ako poslanci mestského zastupiteľstva zaujímavé kompetencie, nedokážeme zo svojej pozície priamo ovplyniť vývoj v mnohých "vuckárskych" témach viac ako ktorýkoľvek obyvatelia Malaciek. Ide napríklad o témy polikliniky, správy ciest II. triedy, stredného školstva atď.

V 6. volebnom obvode sa potýkame s 2 dlhoročnými problémami, ktorých riešenia presahujú hranice mesta. Ide o problém s hlučnosťou a blízkosťou diaľničného privádzača pri Jesenského ulici a problém neexistujúceho pešieho spojenia Ul. Na majeri s naším mestom. V pondelok 24. septembra sme preto absolvovali rokovanie s primátorom mesta a poslancom BSK Jozefom Ondrejkom s predsedom BSK Pavlom Frešom.

Odhlučnenie komunikácie II/503

Úvodom pár informácií kvôli pochopeniu dôležitých súvislostí. Táto komunikácia sa označuje Malačanmi aj ako diaľničný privádzač. V roku 2005 zorganizovali obyvatelia petíciu za prijatie opatrení, ktoré by zmierňovali dopad zhusťujúcej sa premávky na blízko sa nachádzajúce rodinné domy v úseku asi 450 m. Mesto Malacky odstúpilo petíciu na vybavenie Ministerstvu zdravotníctva SR, to posunulo petíciu ďalej na Úrad verejného zdravotníctva SR. Odtiaľ putovala Regionálnemu úradu verejného zdravotníctva až skončila na stole hlavného hygienika.

V niektorých úsekoch je diaľničný privádzač v tesnej blízkosti a nad rodinnými domami.

Vo výsledku vybavenia petície bolo obyvateľom vysvetlené, že „hodnotenie vplyvu vibrácií na statiku rodinných domov je v kompetencii stavebného úradu“ a „problematika znečisťovania ovzdušia patrí plne do pôsobnosti rezortu životného prostredia“. Okrem ďalších všeobecných fráz sa v liste uviedla jediná dôležitá vec, a to že „úrad zabezpečí meranie hluku“.

Tak sa aj stalo. Úrad vykonal jedno individuálne meranie v novembri 2005. Ako sa uviedlo v odpovedi, išlo o „orientačné meranie hluku pred fasádou rodinného domu“, pričom „pravdepodobne nedochádza k významnému prekračovaniu limitnej hladiny hluku“.

Voči meraniu sme podali námietky, pretože vybraný bol rodinný dom, ktorý sa nenachádzal v blízkosti tohto privádzača a nie je priamo ohrozený prevádzkou a tiež námietku voči individuálnemu meraniu počas obeda a nie v rannej a večernej špičke. Posudok podľa nás nezohľadnil meranie cez noc. Namietali sme aj nejednoznačný výsledok, podľa ktorého nie je možné určiť opatrenia.

Na základe rozporov sme sa dozvedeli, že „úrad nemá možnosť vykonať dlhodobé meranie podľa platných predpisov“ a „zdrojom hluku nie je vlastná cesta, ale pohyb automobilov rôznej veľkosti po nej“.

Keďže vec sa považovala zo strany štátnych orgániov za vybavenú, začal som sa tejto agende venovať ako poslanec pod voľbách 2006. Spustila sa séria písomnej komunikácie. O dva roky nato sme sa dopracovali k informáciám o príprave Strategických hlukových máp. Bez výsledku. O rok nato, v septembri 2008, som položil otázky k odhľučneniu vtedajšiemu predsedovi BSK Vladimírovi Bajanovi. Pán predseda BSK ma vo svojich odpovediach poučil, že "v podobných prípadoch by jednoznačne pomohla komunikácia miest a obcí ešte pred realizáciou nových obytných súborov, čím by sa predišlo podobným situáciám". Bral som to s nadľahčením, keďže pán predseda si zrejme vplyvom zaskočenia mojimi otázkami ani neuvedomil, že rodinné domy tu stáli ešte pred privádzačom. Dokonca aj pred vznikom samotných vyšších územných celkov. Pán predseda si svoje vyjadrenia asi ešte zvážil, druhý deň som dostal písomný list predsedu BSK s dovysvetlením svojich slov, s prísľubmi a žiadosťou o trpezlivosť. Prešiel rok, nič. Prišli voľby a pán predseda BSK Bajan vo funkcii skončil.

Tému bolo potrebné otvoriť nanovo s novým predsedom BSK Pavlom Frešom. Využil som preto pozvanie na debatu s ním v marci 2010. Vysvetlil som podstatu, odkázal som sa na jeho prísľuby z kampane o pomoci z pozície župana. Požiadal som o prípravu aspoň cenovej kalkulácie a technickej dokumentácie ako niečo, čo si podľa samotní obyvatelia zaslúžili po 5 rokoch písomného ping-pongu. Zdôrazňujem, nežiadal som peniaze na výstavbu protihlukovej steny. Po opakovaní svojich podnetov prísľub pri viacerých svedkoch vrátane dvoch župných poslancov bol daný.

Stretnutie s predsedom BSK P. Frešom v marci 2010. Zľava poslanec BSK M. Haramia a sprava poslanec BSK J. Ondrejka.

Trpezlivo som čakal vyše 2 roky. Zabudlo sa na túto vec. Zabudlo sa pravdepodobne aj na stretnutie s Malačanmi z marca 2010. Keďže som človek, ktorý si stojí za daným slovom, rovnakú vec očakávam aj od iných ľudí. Oslovili sme preto s Mariánom Andilom a Gabikou Janíkovou župných poslancov so žiadosťou o vystúpenie na rokovaní zastupiteľstva BSK, kde by sme ozrejmili genézu problému a pripomenuli dané prísľuby. To, že rokovací poriadok zastupiteľstva BSK je nastavený tak, ako je nastavený, vyhovuje asi niektorým z vedenia kraja. Miesto rokovania zastupiteľstva sa našla pre viaceré zúčastnené strany kompromisná forma osobného stretnutia s pánom predsedom BSK Frešom v septembri.

Pánovi predsedovi BSK sme vysvetlili podstatu veci, svoje žiadosti, pripomenuli prísľuby z marca 2010. Výsledkom vecnej debaty za prítomnosti aj riaditeľa odboru dopravy bol záväzok vypracovania nových meraní podľa však už požiadaviek mesta, spôsob, čas si zvolíme my. Rovnako tak predseda BSK odporučil pripomenúť sa o mesiac, dva, a skontrolovať plnenie dohody.

Chodníkové spojenie lokality Na majeri

Druhým pálčivým problémom 6. obvodu je neexistujúce spojenie Ul. Na majeri s mestom. Lokalita prešla do územia mesta z bývalého Vojenského obvodu Záhorie. Špecifické problémy ako nezabezpečenú distribúciu Malackého hlasu, neoznačenú ulicu a súpisné čísla, chýbajúce kontajnery na separovaný zber a pod. sme odstránili ešte v minulom volebnom období. Vyriešiť dva hlavné problémy, a to odkanalizovanie a ohrozovanie obyvateľov jazdiacimi vozidlami, vyžadovalo viac pozornosti. Realizovaný projekt odkanalizovania počíta aj s touto lokalitou, preto uvedený problém považujem vo fáze riešenia.

Tam, kde sú ľudia priamo ohrozovaní, sme podľa mňa povinní konať. Na ceste III/50310, ktorá nie je navyše osvetlená, došlo totiž už k pár kolíziám s chodcami, ktorí sa vracali z práce domov. Ešte v minulom volebnom období sme presadili posun označenia mesta pred túto lokalitu, čím došlo k zníženiu povolenej rýchlosti na 50km/h. Niektorí vodiči však obmedzenie nerešpektujú.

Urobili sme aj to, že sme investorovi vlastniacemu pozemky za diaľnicou uložili pri zmene územného plánu mesta povinnosť spojiť chodníkom uvedenú lokalitu s mestom pri realizácii zámeru. Došla hospodárska kríza. Tá spôsobila podľa mojich informácií zmenu investičného zámeru. Preto sme sa rozhodli, že na plnenie tohto záväzku môžeme samozrejme čakať, ale čo dokážeme, to aspoň pre výstavbu už teraz pripravme.

Preto sme na spomínanom rokovaní s predsedom BSK Frešom popri odhlučnení diľaničného privádzača nadniesli aj požiadavku o pomoc pri riešení tejto situácie. Využili sme totiž medializované informácie o podpísaní Memoranda o spolupráci medzi BSK, obcou Rohožník a spoločnosťami Holcim (Slovensko) a.s., Baumit spol. s r.o. a Alas Slovakia spol. s.r.o. k spolupráci pri riešení technického stavu cesty III/50310, spojnice malokarpatského podhoria s okresným mestom Malacky a cez diaľnicu D2 s hlavným mestom, ktorou deklarovali strany spoločné úsilie na vypracovaní a financovaní projektovej dokumentácie, získaní stavebného povolenia a v realizácii samotnej rekonštrukcie tejto cesty.

Keďže predmetom rozšírenia a rekonštrukcie cesty nie je úsek Na majeri, hľadali sme konsenzus na tom, ako doplniť do projektovej dokumentácie aj tento úsek, pretože by bola podľa nás škoda nevyužiť túto príležitosť. Výsledkom stretnutia v tejto časti je to, že sa v rámci prípravy projektovej dokumentácie rozšíri zadanie pre projektanta k zakresleniu chodníka - cyklo či pešieho a uvedenú vec skúsiť vyriešiť napríklad spôsobom rozšírenia jednej strany komunikácie s odčlenením samostatného cyklopruhu pre spojenie s Ul. Na majeri. Technické prevedenie by mal navrhnúť projektant.

Zostáva mi dúfať, že veci, na ktorých sme sa s predstaviteľmi kraja dohodli, posunú riešenie uvedených dlhoročných problémov o malý krok vpred. V tomto čase sme skúsili urobiť pre tieto dva zámery v rukách správy Bratislavského samosprávneho kraja maximum. Ak to nepomôže, skúsime nájsť ako mestskí poslanci aj iný spôsob.



pošli na vybrali.sme.sk

Pridaj svoj komentár

Pre pridávanie komentárov platia rovnako pravidlá dohodnuté pre diskusiu. Príspevok sa zobrazí v diskusii až po autorizácii administrátorom, takže ho prosím neposielajte viackrát.


Opíšte tento kontrolný text: lpm

Komentáre k článku