Krátke správy
27.04.2023
Záchranná brigáda Hasičského a záchranného zboru v Malackách v súčinnosti s Okresným riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru v Malackách pozýva verejnosť pri príležitosti osláv sviatku svätého Floriána, patróna hasičov, na Deň otvorených dverí, ktorý sa uskutoční dňa 05. mája v čase od 08.30 h do 12.00 h v priestoroch Záchrannej brigády Hasičského a záchranného zboru v Malackách na Továrenskej ulici č. 1.
30.10.2022
Z 10 kandidátov ĽPM sme získali 10 poslaneckých mandátov. Novým poslancom zastupiteľstva sa stane náš kandidát Tomáš Beňo.Kandidát na primátora Juraj Říha uspel so 4171 hlasmi, čo predstavuje 79,81 % z 5 226 platných hlasov odovzdaných všetkým kandidátom.
» Archív krátkych správ
Inzercia
Posledné komentáre
peniaze ležia na ulici19.11.2024
Mesto sa opäť uchádza o dotáciu na...
nobody15.04.2024
Sasinkova ulica môže prejsť obnovou...
eva11.03.2024
Ulica Martina Benku prejde...
Michal11.08.2023
Ulica Martina Benku prejde...
nobody29.06.2023
Primátor Říha: Stavebný ruch ustane...
Gusto25.04.2023
Mesto obstaráva cyklotrasu z...
Max24.03.2023
Začala stavebná úprava svetelnej...
Luboš06.03.2023
Mesto získalo takmer 950 tisíc eur na...
Príspevky z fóra
Príspevky z tém
otázka19.04.2017
Družstevná v Malackách
riki18.03.2015
Skatepark Malacky
pre pána primátora..16.02.2015
Skatepark Malacky
občan daňový poplat13.02.2015
Skatepark Malacky
ironik12.02.2015
Skatepark Malacky
Viem ako pomôcť učiteľom
Mestské zastupiteľstvo schválilo Koncepciu rozvoja školstva na roky 2016 - 2020. Diskusia sa podľa mňa zúžila len na problém strednej školy v Malackách, hoci reálnejšie je posúvať do riešenia návrhy pre existujúce školy, ktoré sú v našej zriaďovateľskej pôsobnosti. Koncepcia opisuje súčasný stav a navrhuje niekoľko opatrení. Nerieši však otázku platov učiteľov, ktorú považujem za dôležitú, preto ponúkam konkrétny záväzok.Poďakovanie za spracovanie koncepcie patrí všetkým zúčastneným. Za podpory Komisie pre vzdelávanie, mládež a šport a jej predsedu Pavla Tedlu sme dostali na stôl ucelený prehľad a spolu s riaditeľmi základných škôl, materskej školy, Centra voľného času či Základnej umeleckej školy sme pripravení väčšinu návrhov posunúť do priamej realizácie. Schválením koncepcie sme i my osobne splnili ďalší predvolebný sľub z nášho volebného programu.
Nad rámec koncepcie vyjadrím niekoľko postrehov, ktoré pramenia z môjho doterajšieho pôsobenia.
1. Rekonštrukcie škôl
Tak ako sú podľa môjho názoru riaditelia a Rady škôl s účasťou rodičov v prvom rade zodpovední za kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu, mesto je zodpovedné za kapitálové investície, ktoré nedokážu riaditelia vykryť z vlastných rozpočtov, cez 2 percentá či fond združenia rodičov. Z tohto pohľadu by som zabezpečil, aby mesto pokračovalo v modernizácii škôl v nasledujúcich (koncepciou podporených) prioritách:
- riešenie havarijného stavu strechy na ZŠ Štúrova, sociálne zariadenia a podlahy (ZŠ Záhorácka, Materská škola, ZUŠ),
- výmena okien a zateplenie budov (ZŠ, Materská škola, Centrum voľného času),
- oprava strechy na sedlovú (ZŠ, Materská škola, Centrum voľného času),
- rekonštrukcia vykurovania (ZŠ, ZUŠ).
Systém a harmonogram modernizácie sa musí dohodnúť konsenzom na pravidelných poradách priamo s riaditeľmi škôl.
2. Ciele v oblasti výchovy
Z koncepcie rozvoja školstva by niektoré opatrenia mali prevziať do realizácie riaditelia škôl ako napríklad podporné vzdelávanie pedagogických zamestnancov, zavádzanie moderných informačných technologií, zavedenie kvalitného vyučovania finančnej gramotnosti a pod. Som pripravený zobrať pod záštitu návrhy v otázke najmä:
- vytvorenia a financovania školského psychológa či špeciálneho pedagóga,
- propagácie aktivít a škôl spoločnou webstránkou pod hlavičkou mesta a v rámci spoločných projektov cezhraničnej podpory,
- zavedenia Metodického dňa malackých pedagógov či tzv. Učiteľského dňa športu.
3. Financovanie platov učiteľov
Výhradnou otázkou zriaďovateľa je financovanie škôl ako takých. Mesto poskytuje na vzdelávanie z rozpočtu mesta vyše 4,26 milióna eur. V minulosti som sa ako poslanec zasadil za rovnoprávnosť všetkých základných škôl z hľadiska nastavenia dotácií pre Spojenú školu F. Assiského, ktorej rovnakú podporu deklarujem aj do budúcnosti.
Koncepcia nerieši otázku platov učiteľov, ktoré sú základom v rodinných rozpočtoch. Plat začínajúceho učiteľa je 561 eur v hrubom. Učiteľ musí absolvovať adaptačné vzdelávanie, atestačné skúšky a prax. Po 10 rokoch praxe má učiteľ po 2. atestačnej skúške plat 769 €. Maximálny strop platu učiteľa po 32 rokoch praxe je 954 eur. Chápem, že pre začínajúceho učiteľa sa stali vedľajší príjem a rôzne nadčasové hodiny a krúžky priam nutnosťou.
V školách pracuje 203 učiteľov, 20 vychovávateľov a 84 nepedagogických zamestnancov. S tarifným platom, ktorý je daný zákonom, nedokáže primátor mesta nič urobiť. Ponúkam však priestor na zvýšenie platov, ktoré vidím cez nápočet podielových daní. V súčasnosti pripadá na školstvo podľa tohto deliaceho kľúča zhruba 2 milióny eur. Viem, že od 1. januára 2015 môžeme počítať s navýšením podielu na 68,5 % a následne od 1. januára 2016 uvažovať s možným navýšením podielu na 70,3%, ako predpokladá dohoda Združenia miest a obcí Slovenska a vlády SR. Ak sa potvrdia najnovšie zverejnené prognózy Ministerstva financií SR k vývoju daňových príjmov, v novembri môžeme poznať zvýšený podiel pre Malacky už aj v absolútnych číslach. Uvedomujem si aj to, že zmenu treba prispôsobiť pripravovaným úpravám v zákone o novom financovaní tried v školách.
Dávam jasný záväzok, že by som nárast podielu vložil do zvýšenia osobných príplatkov, čo vieme s riaditeľmi škôl urobiť aj bez zmeny zákona k tarifnému platu.
Za učiteľov som sa postavil v konkrétnych prípadoch aj v minulosti. Som presvedčený, že spoločne dokážeme dosiahnuť všetky 3 vyššie opísané ciele. O to viac sa teším, že sa môžem pri téme školstva oprieť o podporu v tíme ĽPM kandidátov na poslancov okrem Pavla Tedlu, Katky Trenčanskej, Nataši Špelicovej aj o novú posilu Vieru Máriu Adamovičovú a Peťa Ondruša, ktorí patria medzi učiteľov s dlhoročnou praxou ako aj s prepojením na šport.
Pridaj svoj komentár
Pre pridávanie komentárov platia rovnako pravidlá dohodnuté pre diskusiu. Príspevok sa zobrazí v diskusii až po autorizácii administrátorom, takže ho prosím neposielajte viackrát.Komentáre k článku
02.10.2014 11:58:21 | XYZ
Hm... nechcem byť pesimista, ale tomu, čo píšete p.Řiha neverím. Toto je o učiteľoch, ktorým to zo srdca prajem, ale nezdá sa mi to všetko. Predvolebný čas, že? Buďte trochu v realite. Potom čo tie sľuby, ktoré už boli napísané na tejto stránke? To ozaj nie je možné. Nepreháňajte to.02.10.2014 15:55:46 | lola
len potom skontrolujte riaditelov, ci tym ucitelom aj nieco naozaj dali, hmhm, lebo vieme, ze kde kolkokrat tie peniaze koncia, ze....u ucitelov nie02.10.2014 19:40:46 | XYZ
No presne o tom je to ako upozornila lola. Kde skončia peniaze treba kontrolovať a na všetko stačiť nebudete. Teším sa, že chcete presvedčiť malačanov. Pán Ondrejka bol tiež solídny oproti predchádzajúcemu primátorovi. Malačania veľmi rýchlo zabúdajú čo ten predchádzajúci stváral. A teraz do mňa celá família...03.10.2014 12:59:09 | Dano
Snaha o zvysenie platov ucitelov je zaujimava myslienka, ale jej dopad na konkretneho ucitela moze byt nulovy. Dovodom je, ze osobne priplatky sa na skolach rozdavaju podla sympatii, kamaratskych vztahov a podobne. Nedokaze sa zabezpecit aby ucitel naozaj dostal osobny priplatok nakolko ide o rozhodnutie riaditela a je to nenarokovatelna ciastka mzdy. Zase si prilepsi len urcita skupina sympatizantov k vedeniu.
J.Říha: "Oblasť vzdelávania zostane prioritou mesta."
Najčítanejšie články
Dnes je 14.02.2025
- Meniny má Valentín
Počasie
- Voľby 2022 (6)
- Voľby 2018 (9)
- Reklama (4)
- Predstavujeme (11)
- Správy BSK (97)
- Životné prostredie (20)
- Kultúra (216)
- Malacky dnes (142)
- Reakcie, názory (72)
- Vybrali sme z pošty (11)
- Cestopisy (8)
- Rôzne (404)
- Šport (257)
- Rozhovory (32)
- Témy (65)
- Mesto (481)
Odkazy
- Mesto Malacky
- Primátor mesta
- Mestské zastupiteľstvo
- Elektronické služby Malaciek
- Bratislavský samosprávny kraj
- ZMOS
- Cezhraničný projekt Paltour
![]() |
![]() |
![]() |