Poďakovanie za spracovanie koncepcie patrí všetkým zúčastneným. Za podpory Komisie pre vzdelávanie, mládež a šport a jej predsedu Pavla Tedlu sme dostali na stôl ucelený prehľad a spolu s riaditeľmi základných škôl, materskej školy, Centra voľného času či Základnej umeleckej školy sme pripravení väčšinu návrhov posunúť do priamej realizácie. Schválením koncepcie sme i my osobne splnili ďalší predvolebný sľub z nášho volebného programu.
Nad rámec koncepcie vyjadrím niekoľko postrehov, ktoré pramenia z môjho doterajšieho pôsobenia.
Tak ako sú podľa môjho názoru riaditelia a Rady škôl s účasťou rodičov v prvom rade zodpovední za kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu, mesto je zodpovedné za kapitálové investície, ktoré nedokážu riaditelia vykryť z vlastných rozpočtov, cez 2 percentá či fond združenia rodičov. Z tohto pohľadu by som zabezpečil, aby mesto pokračovalo v modernizácii škôl v nasledujúcich (koncepciou podporených) prioritách:
Systém a harmonogram modernizácie sa musí dohodnúť konsenzom na pravidelných poradách priamo s riaditeľmi škôl.
Z koncepcie rozvoja školstva by niektoré opatrenia mali prevziať do realizácie riaditelia škôl ako napríklad podporné vzdelávanie pedagogických zamestnancov, zavádzanie moderných informačných technologií, zavedenie kvalitného vyučovania finančnej gramotnosti a pod. Som pripravený zobrať pod záštitu návrhy v otázke najmä:
Výhradnou otázkou zriaďovateľa je financovanie škôl ako takých. Mesto poskytuje na vzdelávanie z rozpočtu mesta vyše 4,26 milióna eur. V minulosti som sa ako poslanec zasadil za rovnoprávnosť všetkých základných škôl z hľadiska nastavenia dotácií pre Spojenú školu F. Assiského, ktorej rovnakú podporu deklarujem aj do budúcnosti.
Koncepcia nerieši otázku platov učiteľov, ktoré sú základom v rodinných rozpočtoch. Plat začínajúceho učiteľa je 561 eur v hrubom. Učiteľ musí absolvovať adaptačné vzdelávanie, atestačné skúšky a prax. Po 10 rokoch praxe má učiteľ po 2. atestačnej skúške plat 769 €. Maximálny strop platu učiteľa po 32 rokoch praxe je 954 eur. Chápem, že pre začínajúceho učiteľa sa stali vedľajší príjem a rôzne nadčasové hodiny a krúžky priam nutnosťou.
V školách pracuje 203 učiteľov, 20 vychovávateľov a 84 nepedagogických zamestnancov. S tarifným platom, ktorý je daný zákonom, nedokáže primátor mesta nič urobiť. Ponúkam však priestor na zvýšenie platov, ktoré vidím cez nápočet podielových daní. V súčasnosti pripadá na školstvo podľa tohto deliaceho kľúča zhruba 2 milióny eur. Viem, že od 1. januára 2015 môžeme počítať s navýšením podielu na 68,5 % a následne od 1. januára 2016 uvažovať s možným navýšením podielu na 70,3%, ako predpokladá dohoda Združenia miest a obcí Slovenska a vlády SR. Ak sa potvrdia najnovšie zverejnené prognózy Ministerstva financií SR k vývoju daňových príjmov, v novembri môžeme poznať zvýšený podiel pre Malacky už aj v absolútnych číslach. Uvedomujem si aj to, že zmenu treba prispôsobiť pripravovaným úpravám v zákone o novom financovaní tried v školách.
Dávam jasný záväzok, že by som nárast podielu vložil do zvýšenia osobných príplatkov, čo vieme s riaditeľmi škôl urobiť aj bez zmeny zákona k tarifnému platu.
Za učiteľov som sa postavil v konkrétnych prípadoch aj v minulosti. Som presvedčený, že spoločne dokážeme dosiahnuť všetky 3 vyššie opísané ciele. O to viac sa teším, že sa môžem pri téme školstva oprieť o podporu v tíme ĽPM kandidátov na poslancov okrem Pavla Tedlu, Katky Trenčanskej, Nataši Špelicovej aj o novú posilu Vieru Máriu Adamovičovú a Peťa Ondruša, ktorí patria medzi učiteľov s dlhoročnou praxou ako aj s prepojením na šport.