ĽudiapreMalacky.sk » Vlak za plotom

Starajú alebo nestarajú sa železnice o svoj pozemok pri koľajisku? Názory, ktoré sa objavili v diskusii pod príspevkom o nedeľňajšom požiari pri trati, sa rôznia. Na jednej strane majú osobnú skúsenosť obyvatelia, ktorí s vlakom za plotom už roky bývajú, na druhej železnice podľa vyjadrení investujú do údržby nemalé prostriedky. V teréne sme sa snažili zachytiť aktuálny stav.

„Toto je krásny príklad toho, ako sa železnice starajú o svoje pozemky okolo trate,“ reagovala Jana Čelková na FB. „Zosekajú akurát stromy, aby nezasahovali do trate, nahádžu chrastie okolo trate ľuďom ku plotom," dodáva.  „Ak sa o to nepostaráme sami, nikto sa nepostará. Pri čistení si železnice naukladajú na vozík len hrubé drevo a konáriky a chrastie hádžu ľuďom k plotom, naozaj je to zanedbané,“ hovorí obyvateľka Vajanského ulice, ktorú doplní počas našej návštevy 21. 8. aj jej suseda.

„Podľa mňa sa železnice nestarajú. Bývam tu už sedem rokov, predtým sme sem chodili k svokrovcom, tak to poznám. Asi pred rokom, keď osekávali stromy, čo spomína Janka, tak sme boli spolu v záhrade. Chodia na mašinke a odstraňujú len to, čo zasahuje do trate, prípadne zeleň v koľajisku, o val sa nestarajú vôbec,“ dodáva.

Vtedy sa ohlásili robotníkovi a chceli hovoriť s majstrom. „Dostala som ešte vyhubované, že sa nemám starať, lebo to nie je môj majetok, ale majetok železníc. Ten sa ani neunúval sa so mnou rozprávať  alebo mu to robotník neodkázal. Burina, trávy, malinčie, to všetko prerastalo nám aj mnohým susedom prerastá do záhrad,“ doplní svoju susedu J. Čelková.

Udržiavaná časť pozemku. Takto to vyčistili majitelia susediacich parciel.

Časť, ktorú udržiavajú železnice.

"Železnice Slovenskej republiky vykonávajú na pozemkoch  ŽSR na telese dráhy (koruna železničného telesa a priľahlých svahov) likvidáciu burín a porastov spravidla dvakrát ročne chemickým postrekom schváleným herbicídom. Okrem toho vykonávame výruby stromov a likvidáciu porastov ručnou mechanizáciou prednostne na frekventovaných miestach  (v intravilánoch obcí a miest, pre zabezpečenie rozhľadových pomerov na železničných priecestiach) s dôrazom na zabezpečenie bezpečnosti železničnej dopravy pre zaistenie viditeľnosti  návestí a návestidiel a elimináciu možnosti ohrozenia bezpečnosti železničnej prevádzky pádom stromu do priechodného profilu trate,“ reaguje na otázky redakcie hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

„Realizácia týchto prác sa vykonáva na základe príslušných orgánov štátnej správy a miestnej samosprávy. Je vykonávaná aj likvidácia odrezkov konárov a krovín drvením na mieste alebo odvozom na určené miesto drvenia. V ojedinelých prípadoch je povolená likvidácia drevného odpadu aj spaľovaním na mieste za podmienky vydaného súhlasu príslušnej zložky protipožiarnej ochrany a kontrolovaného dodržiavania stanoveného technologického postupu. Objem vynaložených prostriedkov  je možné  vyčísliť, avšak z dôvodu realizácie tejto činnosti dodávateľským spôsobom alebo vlastnými kapacitami je potrebný dlhší čas a spoluprácu s oblastnými riaditeľstvami,“ píše vo svojom vyjadrení Pavlíková.

Po nedeľnom požiari.

Do diskusie sa zapojil a v komentári pod nickom mm vystupuje pán, ktorý prácu železničiara dobre pozná. „Áno, majiteľ sa má starať o svoje pozemky. Ako by ste to chceli zrealizovať okolo trate? Každý, kto môže, radšej vysype susedovi, aby neplatil viac, tak šup to za humno. A môžete sa bit do pŕs, že nie, sme na Slovensku. Určite vám ale konkrétne čísla, ktoré vynakladá ŽSR na údržbu tratí rada poskytne hovorkyňa.“

Martin Damašek sa v komentári odvoláva na zákon. Podľa jeho názoru ŽSR by mali dokázať udržať ochranné pásmo dráhy v takom stave, v akom to určuje § 6 odsek 2 zákona číslo 513/2009 Z.z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom a účinnom znení.  „Tento paragraf ukladá vlastníkovi pozemkov, ktoré sa nachádzajú v ochrannom pásme železnice povinnosť udržiavať a užívať pozemok v takom stave, aby sa neohrozila bezpečnosť a plynulosť dopravy na dráhe. Ak sú vlastníkom dotknutých pozemkov ŽSR, je to ich povinnosť, ak je to súkromný vlastník je to jeho povinnosť, ktorú však ŽSR môžu vymáhať ako správca železničnej dopravnej cesty,“ píše.

Uschnuté odrezky z drevín pohodené pri trati

Oslovili sme aj ďalších obyvateľov Vajanského ulice.

Jozef Škoda tu býva už desaťročia, z toho podstatnú časť býval práve pri trati. "Voľakedy to železnice udržiavali. Dokonca v takom stave, že bol pri trati chodník, ktorý viedol až na "sedminu", tak sme to volali. Jazdilo sa tadiaľ na bicykloch, aj auto tou cestičkou prešlo. Len potom čistili asi pred dvadsiatimi rokmi koľajisko. Bordel vyhádzali k trati a spravili násyp, ktorý je asi o meter vyšší. Zarástlo to, za ten čas sú tam aj poriadne stromy. Dovtedy som sa o to staral, potom som už stratil záujem."

Jeho slová potvrdzuje aj Jozef Merc. "Železnice sa v súčanosti veľmi nezapájajú. Vtedy mali ten bordel vyvoziť, rozhrnúť a nie urobiť násyp a nechať to takto "na divoko". Je pravda, že taký požiar, aký bol v nedeľu si už dlho nepamätám. Bola to výnimočná situácia. Skôr sa to stávalo, keď ešte chodili parné mašiny. No k údržbe musím povedať, že ak chceme mať za plotom čisto, musíme si to udržiavať sami."

Občania bývajúci pri trati, ktorých pozemky susedia so železničiarskymi, sa sťažujú, že údržba nie je dostatočná. Odrezky krovín sa hádžu k plotom a potom vzniká väčšie nebezpečenstvo požiaru a škôd ním spôsobeným. Môžete reagovať na toto tvrdenie? Aj túto otázku sme položili hovorkyni železníc.

„Takéto tvrdenie je konfrontačné, nakoľko práve zo strany správcovských zložiek boli opakované podnety na riešenie nedovoleného  ukladania odpadu  zo záhrad po jarných a jesenných prácach, oreze stromov, viniča, zbere kukurice a pod. za plot svojej záhradky na svahy pozemkov ŽSR zo strany miestnych obyvateľov, pričom tento odpad  následne sťažuje údržbu pozemkov ŽSR (sťažené ručné a mechanické kosenie, nutné čistenie  odvodňovacích priekop od odpadu ak aj nutné opakované čistenie priepustov a mostných objektov , pričom toto môže mať následné negatívne prejavy pri povodniach a lokálnych extrémnych zrážkach – na toto je upozorňované pri vodoprávnych konaniach aj zo strany príslušných správcov vodných tokov),“ reagovala.

Pri garážach sa pred pár rokmi zdržiavali podľa Jozefa Škodu bezdomovci, ktorí k trati tiež kadečo navláčili. Teraz je už pokoj.

Na to, že pri trati je zakázané zakladať skládky, upozorňujú nálepky.

Drevo uložené pri trati. Nevieme, komu patrí, ale či je toto vhodné miesto na uskladnenie je otázne.

Foto: Lucia Vidanová



Lucia Vidanová - Reakcie, názory - 22.08.2012 - 4275 čítaní
URL: http://www.ludiapremalacky.sk/clanok/vlak-za-plotom/