Pred nedávnom som zdôraznil oblasti, ktoré považujem po osemročnej poslaneckej skúsenosti pre budúci rozvoj mesta za strategicky prioritné. V krátkom rozhovore k blížiacim sa komunálnym voľbám som sa ako prvý zodpovedne prihlásil mimo iného k modernizácii dopravnej infraštruktúry ako môj jasný záväzok voči obyvateľom Malaciek.
Problém dopravy v Malackách vnímame vo viacerých smeroch - tranzit ťažkej nákladnej dopravy a osobných vozidiel, slabú MHD, neregulované parkovanie v centre mesta, žiadne alebo slabé cyklo a pešie chodníky, stav a kvalitu ciest a križovatiek. Ako priority pre roky 2014 - 2018 navrhujeme:
Pripraviť pozemky a projektovú dokumentáciu na severnú časť obchvatu (križovatka Studienka), pretože si už nemôžeme dovoliť čakať na štátne orgány. Bez toho sa táto investícia nedostane do investičného plánu správcov komunikácií v čo najskoršom termíne. Našou snahou je pripraviť mesto aj na zámery Národnej diaľničnej spoločnosti vystavať diaľničné kolektory.
V aktuálnej zmene územného plánu mesta sme navrhli zreálniť a zakresliť nové trasovanie obchvatu mesta.
Vylúčiť nákladnú dopravu zo Stupavskej a Štefánikovej ulice, odkloniť ju do priemyselného parku a spevniť časť Továrenskej ulice. Súbežne s prípravou obchvatu treba presmerovať nákladnú dopravu z Plaveckého Štvrtka. K tomu je potrebné stavebne prispôsobiť a zrekonštruovať časť Továrenskej ulice po napojenie na cestu I/2. Pomôže to odľahčeniu centra mesta z jeho južnej strany.
Počas volebného obdobia sme riešili otázku vlastníctva pozemku pod cestným telesom.
Stavebne upraviť križovatky v centre mesta od Pribinovej ulice až po Veľkomoravskú a súbežne riešiť hlavnú centrálnu križovatku s cieľom zefektívniť jej prejazd, a to aj za cenu investície mesta do majetku Slovenskej správy ciest či Bratislavského samosprávneho kraja.
Získali sme prvé podnety a bezplatné štúdie z medzinárodného workshopu technických univerzít, ktorého konanie sme zabezpečili v Malackách.
Zrekonštruovať a dobudovať komunikácie Cesta mládeže, Veľkomoravská, Námestie SNP, Partizánska, Kukučínova, ktoré si vyžadujú komplexnú rekonštrukciu a od roku 2002 tvoria základnú dopravnú kostru na území mesta podľa územného plánu mesta. Prejazd tranzitujúcej ťažkej nákladnej dopravy musí zostať na týchto uliciach vylúčený.
Iniciovali sme vypracovanie projektovej dokumentácie.
Spustiť MHD v réžii mesta, ktorá je dnes zabezpečovaná medzimestskými spojmi Slovak Lines v nepravidelných časoch. Pre kvalitné fungovanie MHD je treba nastaviť jej pravidelné takty a udržateľné financovanie prevádzky mikrobusov.
Iniciovali sme obstaranie stratégie optimalizácie mestskej hromadnej dopravy.
Vytvoriť záchytné a vnútroblokové parkoviská, ktoré by nemali byť následne zabraté na účely prevádzok v centre mesta. Mesto musí popri tom pripraviť opatrenia na ochranu rezidenčného parkovania pri bytových domoch. Problémom je aj zabratie parkovacích miest vozidlami cestujúcich do Bratislavy z okolitých obcí, pre ktorých je potrebné sprostredkovať záchytnú zónu v areáli Píly.
Iniciovali sme dodanie analýzy možností regulácie a dopytu po parkovaní v centre mesta.
Vyznačiť a budovať cyklotrasy, ktoré podporia využívania nemotoristickej dopravy. Máme zakreslenú sieť cyklotrás, ktoré si vyžadujú stavebné úpravy ciest, k vzniku niektorých treba len nové značenie. Popri budovaní siete musí mesto zaobstarať aj príslušný mobiliár pre cyklistov.
Zabezpečili sme bezplatné vypracovanie záverečnej práce zameranej na rozvoj cyklotrás v meste.
Tieto zámery sme pripravení realizovať v nadchádzajúcom období, pretože problém dopravy považujeme z pohľadu rozvoja mesta a kvality života Malačanov za prioritný. Okrem začatých krokov sme pripravili finančnú kalkuláciu a mechanizmus financovania. Je to naša reálna ponuka.
Juraj Říha, Milan Ondrovič