ĽudiapreMalacky.sk » Zacielené na cyklistov

Chcem, aby sa mesto Malacky začalo správať k cyklistom ako plnohodnotným účastníkom cestnej premávky a venovalo im náležitú pozornosť, a aby sa z deklaratívnej podpory rozvoja mestskej cyklistiky stala podpora aktívna. Aj preto sa občianske združenie Ľudia pre Malacky stalo partnerom SKC Záhorák - Malacky.

Mestá pri rozvoji cyklistiky a narážajú na dva hlavné problémy. Prvým je nedostatok priestoru. Cyklistické pruhy by sa mali navrhovať mimo komunikácie, majú byť oddelené obrubníkom a aspoň polmetrovým bezpečnostným odstupom od vozovky. Odporúčaná šírka cyklistického pruhu je 1,25 m, v stiesnených podmienkach a pri rekonštrukciách 1,00 m. pri obojsmernom cyklistickom páse je potrebná šírka min. 3,00 m. Priestor pre budovanie takýchto cyklotrás po väčšinou zabrali stále sa rozširujúce komunikácie a parkoviská pre automobilistov, a cyklisti zostali ako najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky  bez svojej infraštruktúry.

Druhý problémom je to, že ak aj priestor na budovanie cyklotrás je, akosi chýbajú peniaze, pretože budovanie samostatných cyklotrás mimo vozovky je veľmi náročná investícia. No v porovnaním s investíciami do infraštruktúry pre automobilovú dopravu sú tieto náklady neporovnateľne nižšie.

Jednoduchým riešením, ako v zahraničných mestách cyklistiku v meste podporujú, je vyznačenie tzv. viacúčelového pruhu širokého 1,20 m. Viacúčelový pruh je možné zriadiť aj v zmysle STN 73 6110 za určitých technických a prevádzkových podmienok, ak nie je možné zriadenie plnohodnotného cyklistického pruhu mimo vozovky.

Viacúčelový pruh je celkom bežné opatrenie často používané napríklad v susednom Rakúsku (obr. 1), na Slovensku sa jeho použitie neaplikuje, lebo nie je zakotvené v zákone o prevádzke na pozemných komunikáciách.

Viac účelový pruh Dampfgasse, Viedeň

Viacúčelový pruh, ako je z jeho názvu zrejmé plní viacero účelov (obr. 2). Primárne je vyhradený pre pohyb cyklistov. Osobné automobily, ktorých šírka je menšia ako 2,0 m by do tohto pruhu nemali zasahovať. Jedine v prípade, že cez viacúčelový pruh zachádzajú do pakovacieho pruhu. Toto opatrenie motivuje vodičov jazdiť mimo priestoru určeného pre pohyb cyklistov. Nákladné automobily a autobusy, ktorých šírka je najviac 2,50 m, môžu cyklistu obísť v protismere, alebo v prípade protiidúceho vozidla môžu zájsť do viacúčelového pruhu. Viacúčelové pruhy opticky zúžia šírka jazdného pruhu a vodiči automaticky idú pomalšie, čo má veľký vplyv na bezpečnosť.

V spolupráci s referátom dopravy mesta Malacky sme skúsili preveriť možnosť zriadenia prvého viacúčelového pruhu na Radlinského ulici, v rámci obnovy vodorovného značenia. Predpokladali sme, že ak sa tento model podarí zrealizovať a osvedčí sa v praxi, môžeme takýmto jednoduchým investične nenáročným opatrením v krátkej dobe lepšie využiť existujúci priestor a rozšíriť cyklistickú infraštruktúru v meste.

Ideový zámer zriadenia viacúčelového pruhu na Radlinského ulic (M.Ondrovič)

Podľa vyjadrenia dopravného inžiniera ORPZ Malacky, zavedenie viacúčelových pruhov je komplikované, pretože zvislé dopravné značenie ani prevádzka na takýchto komunikáciách nie je jasne definovaná v zákone a podľa jeho názoru by bolo lepšie pozrieť sa na rozvoj cyklistiky komplexne a pripraviť ucelený návrh siete cyklotrás v meste. S tým samozrejme môžem len súhlasiť, ale problém neriešenia cyklistickej dopravy to odsúva trochu do budúcnosti.

Tak sa pozrime na to čo je možné riešiť okamžite. Novelizácia vyhlášky 9/2009Z.z. priniesla aj novú značku Koridor pre cyklistov Obr. 4, ktorá vyznačuje priestor a smer jazdy cyklistov. Vodičov motorových vozidiel upozorňuje, že sa nachádzajú na vozovke so zvýšeným pohybom cyklistov.

(zdroj)

Značka nevyznačuje priestor rezervovaný pre cyklistov, ale len ich odporúčanú trasu a priestorom môžu jazdiť aj vodiči motorových vozidiel. Takúto úpravu si budete čoskoro môcť pozrieť na Špitálskej ulici v Bratislave a postupne aj na ďalších uliciach hlavného mesta.

Ideový zámer vyznačenia koridoru pre cyklistov na Radlinského ulici (Ondrovič)

Avšak podľa Centra dopravního výzkumu je možné koridor pre cyklistov chápať ako historicky prechodnú formu viacúčelového pruhu do doby, než bude viacúčelový pruh ošetrený v zákone o prevádzke na pozemných komunikáciách podobne ako v zahraničí.

Pribudla aj značka vyhradzujúca priestor pre cyklistov v križovatke. Implementácia týchto značiek výrazne zvyšuje plynulosť a bezpečnosť cyklistov v meste.

Novela vyhlášky implementuje nové značky pre cyklistov či už mimo mesta ale aj v meste. Je to dobrý signál, že sa cyklistickou dopravou začali zaoberať na najvyššej úrovni. Novelou vyhlášky otvorili legislatívny rámec pre zlepšenie podmienok cyklistov v meste i regióne.

V tomto príspevku som sa pokúsil stručne zhrnúť, aké možnosti pre budovanie cyklistickej infraštruktúry v meste sú. V spolupráci s SKC Záhorák – Malacky sme oslovili SSC, aby Levársku cestu preznačili tak, aby bola  súlade s predpismi, v súčasnosti čakáme na vyjadrenie, toto bol náš prvý krok k podpore cyklistiky v meste. Jeho realizácia bude jednoduchá a lacná. Keďže tu vyvstala otázka prípravy koncepcie rozvoja cyklistickej dopravy, ktorú by malo zrejme pripraviť mesto, vyzývame vás cyklistov, aby ste sa zapojili do verejnej diskusie a prípravy uceleného konceptu rozvoja cyklistiky v meste.

Pripravil som podklad na stretnutie, ktorého sa zúčastní referát dopravy mesta Malacky, dopravný inžinier KRPZ, Spracovateľ projektu „analýza možností parkovania v meste Malacky“, SCK – Záhorák a ja. Cieľom stretnutia je definovať hlavné koridory cyklotrás a predísť kolízii parkujúcich vozidiel a cyklotrás v súvislosti s pripravovanou parkovacou politikou mesta. Je to vlastne mapa najvýznamnejších trás pohybu cyklistov spracovaná na základe mojich znalosti Malaciek z pohľadu cyklistu a na základe dostupných podkladov z UGD BSK. Máte nápady, odporúčania?

Najvýznamnejšie trasy pohybu cyklistov v meste

Na nasledujúcom obrázku vidno, že pohyb cyklistov, vytvára ucelenú sieť po celom meste. Aj preto Malacky majú veľký podiel cyklistickej dopravy. Zelené trasy, predstavujú regionálne trasy prechádzajúce mestom, tie treba riešiť prioritne, avšak prevažne sú v správe SSC alebo BSK čo bude vyžadovať intenzívnu spoluprácu. Modré trasy  sú prevažne v správe mesta a sú významné z pohľadu vnútromestskej cyklistickej dopravy. Na tyrkysových trasách by stačilo preriešiť len nejaké drobnosti ako priechody či skosené obrubníky a pod.

Vpravo v legende je aj veľmi narýchlo spravený môj názor na opatrenia pre jednotlivé úseky. Z hľadiska realizovateľnosti som sa snažil vychádzať z platnej legislatívy, z minimalizáciou dopadu na rozpočet mesta.

Je to prvý nástrel do diskusie. Treba na tom ďalej pracovať, spracovať fotodokumentáciu, zmerať šírky komunikácií, preveriť možnosti, rozhodnúť sa medzi alternatívami a spracovať pre jednotlivé úseky dokumentáciu. Preto ak máte záujem budem rád ak sa o vaše postrehy podelíte vo facebookovej skupine cyklo_MA, budem rád ak sa do tvorby konceptu sa zapojíte aktívne.


Ak chcete podporiť cyklistickú dopravy v meste Malacky, zúčastnite sa v sobotu 22. 9. manifestačnej cyklojazdy ulicami mesta.



Milan Ondrovič - Mesto - 21.09.2012 - 5874 čítaní
URL: http://www.ludiapremalacky.sk/clanok/zacielene-na-cyklistov/