Ľudia, ktorí sa do Malaciek prisťahovali, a s ktorými som sa rozprával, vnímajú Malacky ako perspektívne mesto pre svoju polohu aj veľkosť. Naopak pôvodní Malačania, či starší či mladší, s ktorými som sa rozprával o možnostiach života v meste, mi zhodne rozprávali o zničenom centre mesta, malých možnostiach rekreačného športovania, často sa spomína aj otázka menších možností individuálnej výstavby.
Bytová výstavba sa v uplynom období už spustila, pribudli projekty na Záhoráckej, Pribinovej, Kostku, Padzelku. Pripravuje sa bytová výstavba na Ceste mládeže v rozsahu 2 samostatných bytových komplexov a tiež Ľ. Zúbka.
Malacky rovnako vnímam aj ja ako silné mesto, ktoré má neskutočný ľudský a podnikateľský potenciál. Rozvojová os Bratislava - Trnava dnes pomáha nám porovnateľnému okresnému mestu Senec. V čom spočíva sila primátora Karola Kvála v Senci? Umožnil podnikateľskému prostrediu realizovať odvážne zámery a mesto podalo pomocnú ruku. Rozvojová os Bratislava - Brno sa ešte v roku 2002 spomínala v súvislosti so Zlatým investičným trojuholníkom Európy tiež. Mám však pocit, že pachuť z Eurovalley u Malačanov rezonuje dodnes. Malacky z tohto pohľadu podľa mňa ešte nezačali čerpať rozvojový potenciál naplno.
Možnosti individuálnej výstavby sú asi dve (ak nepočítam rekonštrukciu či prístavbu k domu). Buď kúpite starší rodinný dom na zbúranie kvôli pozemku alebo kúpite pripravenú stavebnú parcelu. Stavebné parcely dnes ponúkajú developeri v cenách v závislosti od lokality, pripravenosti pozemku na výstavbu domu a postavených inžinierskych sietí. Často sa stretnete aj s tým, že spolu s pozemkom musíte samostatne kúpiť podiel v spoločnej ceste, prípadne financujete aj výstavbu hlavných prípojok elektriny, vody, plynu a kanalizácie, čo výrazne zvyšuje pôvodnú cenu pozemku.
Napriek tomu, že ma teší vznik nových obytných zón, som trochu kritický k ich samotnému prevedeniu. Ak sa dnes pozriete na mnohé novovytvorené ulice, vytráca sa uličná zeleň, prevláda betón, mnohé zóny sú aj bez chodníkov. K tomu sa časom pridá skutočnosť, že vlastníci musia odpredať pôvodne platené verejné osvetlenie a cesty mestu za symbolické euro či dokonca darovať, ak chcú zabezpečiť spoločnú údržbu ciest a osvetlenia.
Projekty na uliciach Tichej a Padzelku sú už ukončené. V zóne Padzelek vidieť posledných pár nezastavaných pozemkov, ktoré sa predávajú už len individuálne novými vlastníkmi.
Tichá
Padzelek
Cesta mládeže - Dom systém
3 voľné pozemky (kontakt: Anna Privrelová, 0905 785 136)
Cena za m2: 96 € - 120 €
Výmera: 626 m2 - 1478 m2
Cesta mládeže - Kamilka
12 voľných pozemkov (kontakt: Daniel Pajtinka, 0911 925 759)
Cena za m2: 115 €
Výmera: 450 m2 - 700 m2
Hollého I (názov ulice: Sama Chalupku)
4 voľné pozemky (kontakt: Viliam Pavelka, 0905 353 856)
Cena za m2: 119 €, samostatne sa odkupuje podiel na komunikácii
Výmera: 300 m2 - 515 m2
Hollého II (názov ulice: Jána Kalinčiaka)
5 voľných pozemkov (kontakt: Igor Matušek, 0910 551 308)
Cena za m2: rieši sa individuálne, samostatne sa odkupuje podiel na komunikácii
Výmera: 520 m2 - 900 m2
Píniová alej
23 voľných pozemkov (kontakt: Miroslav Kučeravý, 0905 423 489)
Cena za m2: 79 €
Výmera: 597 m2 - 1617 m2
Dve lokality sú aktuálne v štádiu riešenia bez vybudovanej prístupovej komunikácie a inžinierskych sietí. Na katastrálnej mape sú už parcely odčlenené a zakreslené.
Cesta mládeže - Panské
Predpoklad výstavby komunikácie a inžinierskych sietí je rok 2013.
Predpredaj 20 pozemkov je možný už teraz za cenu 95 €/m2, po dokončení inžinierskych sietí 110 €/m2.
Výmera: od 450 m2 do 650 m2
Kontakt: Daniel Pajtinka, 0911 925 759
Dielenská
Predpoklad výstavby komunikácie a inžinierskych sietí je rok 2013.
Predpredaj 14 pozemkov je možný už teraz za cenu 105 €/m2, samostatne sa financuje výstavba inžinierskych sietí v rozsahu cca 10 €/m2.Výmera: od 450 m2 do 574 m2
Kontakt: Pavol Oreský, 0905 413 702
Malacky sú dnes limitované v rozvoji individuálnej výstavby. To je fakt. Malacky pretínajú železnica, cesta prvej triedy, cesta v správe vyššieho územného celku. Lemuje nás diaľnica. Kto sa pokúšal presadiť zaujímavé investičné projekty v periférii Malaciek, narazil na ochranné pásma Pozagasu. Trpká príchuť. Cítiť bezmocnosť. Chápem pocity niektorých realitných makleróv. Postupne sa oboznamujem aj s požiadavkami väčších aj menších investorov, ktorí v Malackách realizovali projekty bývania. Niektoré názory postupne premietame do praxe.
Aj preto zmenou územného plánu posúvame vpred zóny k budúcej výstavbe rodinných domov v lokalite Jánošíková - Cesta mládeže. Osobne sa pokúšam zbierať informácie a názory k zóne Jánošíkova I (pred bytovými domami). Vyhodnocujeme si tiež možnosti preklasifikovania pozemkov za diaľnicou. V uplynulých týždňoch sme podali pomocnú ruku investorovi k posunu využiteľnosti zóny Sadová (Dubovského - diaľnica). V neposlednom rade som už vyslal signál k pomoci legálnou cestou doriešiť problémy zóny Veľkomoravská, o ktorej sa diskutovalo aj na tejto stránke.
Vo všetkých prípadoch tu vôľa je, treba nájsť vhodnú formu.
A keď sa pozrieme na asi najväčšie možné zámery, ktoré by sa v Malackách mohli realizovať, graficky by to vyzeralo nejako takto...
Jánošíková, J. Kráľa, B. Němcovej
Zmenou územného plánu, ktorá bude predložená v júni, priamo vytvárame funkčné možnosti k výstavbe rodinných domov rešpektujúc podmienky dotknutých orgánov, ktoré tieto lokality pripomienkovali.
Hurbanova
Územný plán mesta smeruje možnú budúcu výstavbu rodinných domov aj v lokalite Rádku. K tomu sa vyžaduje predĺženie ulice Vysokej so spojením s Hurbanovou.
Sadová - Dubovského (pri diaľnici)
Lokalita bola diskutovaná ešte v minulom volebnom období, kedy prišlo k zastaveniu nekontrolovanej výstavby na súčasných lúkach a porastoch. Mestské zastupiteľstvo v tom čase pomerne striktne určilo podmienky búducej výstavby v reakcii na názory obyvateľov, ktorých som v rokovaniach zastupoval. Ponuka na odpredaj pozemkov sa istého času objavila už aj na internete. Následne sa pravdepoodobne z dôvodu nerentabilnosti projektu stiahla. V uplynulých týždňoch sme prejavili ochotu pomôcť k doriešeniu realizácie projektu.
Lokalita za diaľnicou
Ešte v minulom volebnom období mestské zastupiteľstvo schválilo zmenu územného plánu mesta v smere na Rohožník. Investori mali záujem realizovať priemyselnú výstavbu v tejto lokalite, voči čomu sa negatívne postavili dotknutí obyvatelia v susedstve. Podľa mojich informácií investor pre pretrvávajúcu hospodársku a finančnú krízu prehodnotil svoje zámery. Črtá sa možnosť zmeny funkčného využitia pozemkov na individuálnu bytovú výstavbu.
Zóna Jánošíkova I
Lokalita nachádzajúca sa pred bytovými domami pri Maline je poznačená rozdrobenosťou vlastníckych vzťahov aj rozdielnou výmerou parciel. Mesto nechalo pre túto lokalitu vypracovať územný plán zóny. Ešte v uplynulom volebnom období sa riešila možnosť odkúpenia parciel od vlastníkov, ich preparcelovania, a následného odpredaja. Po tom, čo nebola úspešná možnosť dohody vlastníkov medzi sebou, sa riešila aj možnosť sprostredkovania prevodov silným developerom. K realizácii dodnes neprišlo. Mestské zastupiteľstvo v tomto volebnom období podalo pomocnú ruku zámenou mestských pozemkov niektorým vlastníkom, ktorí riešia výstavbu na parcelách v časti bližšie k bytovým domom.
Vytvorenie podmienok pre výstavbu je pre rozvoj Malaciek absolútne kľúčové. A to aj z pohľadu zvýšenia našich daňových príjmov. Napriek tomu, že mám isté výhrady k spôsobu prevedenia a vizualizácii aktuálne realizovaných projektov, pripravujeme okrúhly stôl so všetkými významnými developermi, aby sme sa dohodli na podmienkach pomoci a realizácie ďalších veľkých projektov v prospech Malačanov a mladých rodín, ktoré chcú v Malackách upevniť svoje zázemie.