ĽudiapreMalacky.sk » To idú robiť starostovia z poslancov hlupákov?

V marci tohto roku predložili 5 poslanci Národnej rady SR za SMER-SD návrh na zmenu zákona o obecnom zriadení. Jej podstatou je ďalšie okresanie právomocí mestských (obecných) zastupiteľstiev. Celý ten návrh by bol len o niečo menej zvláštny, ak by túto účelovo šitú novelu nepredložili samotní starostovia, ktorých sa novela týka.

Zrejme by sa nemali písať články pod vplyvom emócií, preto som článok odložil. Ale aj s odstupom jedného dňa cítim rovnaké rozhorčenie ako včera. Do parlamentu zavialo nenápadnú novelu zákona o obecnom zriadení, ktorej podstatou je len ďalšie odňatie právomocí mestského zastupiteľstva v prospech primátorov miest. Najnovšie máme prísť o právomoc vymenúvať a odvolávať riaditeľov príspevkových a rozpočtových organizácií mesta. Inak povedané, z toho, kde sa doteraz kreoval riaditeľ spoločnou voľou (konsenzom) primátora mesta a mestského zastupiteľstva, sa má od augusta stať výlučnou vecou primátora mesta.

Asi si každý Malačan pamätá na veľmi citlivú otázku riešenia personálnej zodpovednosti riaditeľky Mestského centra sociálnych služieb, kedy sa časť poslancov jednoznačne vyjadrila za odvolanie z dôvodu sprenevery zverených peňazí v organizácii. Iná časť poslancov sa skryto cez tajné hlasovanie a neskôr vytiahnutie hlasovacích kariet vyjadrilo opačne. Síce si každý o tom mohol urobiť svoj názor, celkovo to bolo legitímne, pretože každý z nás poslancov sa priamo zodpovedá obyvateľom – voličom. Dôležité však bolo, že v tejto otázke existoval systém vzájomných bŕzd a protiváh medzi mestským zastupiteľstvom a primátorom mesta, aby sa zamedzilo bezdôvodnému odvolávaniu riaditeľov, resp. aby sa zabránilo dosadzovaniu blízkych osôb na tieto riaditeľské posty.

Treba si uvedomiť, že žiadny zákon nezaručuje riaditeľom príspevkových a rozpočtových organizácií nerušený a nezávislý výkon svojej funkcie. V absurdnom prípade tak po komunálnych voľbách, kedy môže prísť k zmene na poste primátora mesta, môže prísť aj bez mihnutia oka a akéhokoľvek udania dôvodu k výmene všetkých riaditeľov mestských organizácií. A rovnako ani žiadny zákon neprikazuje primátorom miest, aby na tieto posty vyhlasovali výberové konanie. Pýtam sa teda, komu táto navrhovaná novinka má prospieť? Obyvateľom miest? Zamestnancom organizácií? Alebo primátorom týchto miest?

Napriek tomu, že by som si vedel predstaviť isté zmeny v systéme obsadzovania funkcií v štruktúrach mesta, nemôžem sa stotožniť s takouto účelovosťou novely, ktorej nepredchádzala akákoľvek odborná diskusia.

Predkladateľmi uvedenej novely totiž sú poslanci Národnej rady SR. Pri poslaneckých návrhoch zákonov sa síce vykonáva tzv. pripomienkové konanie, ale nevyhodnocuje sa ako býva štandardne zvykom pri návrhoch zákonov, ktoré pripravujú ministerstvá. Ak sa nenájde kompromis, uskutočňuje sa rozporové konanie. Predkladatelia však môžu týmto spôsobom obísť dotknutú odbornú verejnosť a Združenie miest a obcí Slovenska. Dokonca takúto novelu nerieši Ministerstvo vnútra SR, ktoré je gestorom právnej úpravy obecného zriadenia. Je to jediný ústredný orgán, ktorý by mal dbať na citlivosť otázky vzájomného delenia kompetencií medzi primátormi miest a poslancami obecných zastupiteľstiev. Od roku 1990 sa totiž naše obecné zriadenie budovalo na princípe vzájomnej nezávislosti a rovnocennosti mestských zastupiteľstiev a primátorov miest.

Faktom je, že autormi novely sú poslanci Národnej rady SR za SMER-SD, ktorí v súčasnosti sedia na dvoch platených stoličkách. Opakujem, rešpektujem, že poslanci NR SR majú zákonodarnú iniciatívu. Poukazujem však na slabý cit, ak idem predkladať normu, ktorou si sám posilním právomoci na úkor iného. Nie je to aj konflikt záujmu? Jednak sú nielen na stoličke poslanca Národnej rady SR, ale aj starostu či primátorky mesta. Mgr. Peter Fitz – starosta obce Šenkvice, Ing. Viera Mazúrová – starostka obce Oravskej Lesnej a PhDr. Jana Vaľová – primátorka mesta Humenné. Nie je náhodou primátorka Humenného PhDr. Jana Vaľová tou primátorkou mesta, ktorá sa nemiestnym až ponižujúcim spôsobom pýtala oficiálnym listom mesta miestnej umelkyne Zory Varcholovej na vzdelanie kvôli jej kritickému názoru obyvateľky mesta k návrhu nového námestia v mieste parku? Čiže to je tá primátorka mesta, ktorej nebodaj prekážalo právo obyvateľa mesta akoukoľvek formou vyjadrovať svoj názor na dianie v jeho meste?

Vnútorne sa pýtam sám seba. Prosím vás, zastáva si ešte niekto v tejto republike záujmy mestských zastupiteľstiev? V Národnej rade SR sedia primátori miest. V Združení miest a obcí Slovenska, ktoré je jedinou reprezentatívnou organizáciou miesta a obcí, sedia primátori miest. A tak to potom vyzerá. Nedivme sa preto, že sme ako poslanci mestských zastupiteľstiev stratili už právomoc schvaľovať organizačnú štruktúru mestského úradu, prestali voliť aj zástupcu primátora, a najnovšie prídeme ešte aj o právomoc vymenúvať a odvolávať riaditeľa príspevkovej a rozpočtovej organizácie!

Takže podčiarknuté, sčítané. Máme tu zase na stole jednu takú malinkatú účelovú novielku, pravdepodobne z dôvodu, že sa niekto nemôže za súčasného stavu "zbaviť nepohodlného riaditeľa".

Ďalším bodom novely je jedna nenápadná vec, o ktorej sa ale málo hovorí a čo roky dráždilo primátorov miest, a to platy hlavných kontrolórov. Podľa súčasného stavu totiž na ich schvaľovanie nemali dosah. Hlavný kontrolór mesta je totiž priamo volený mestským zastupiteľstvom ako jeho predĺžená kontrolná ruka. Cieľom pri príprave zákona o obecnom zriadení bolo pripraviť a nastaviť odmeňovanie hlavných kontrolórov tak, aby mali garantovanú nezávislosť. Nebolo mysliteľné, aby kontrolný orgán mal nižší príjem ako kontrolovaný subjekt, čiže často prednostovia mestských úradov, vedúci úradníci mestských úradov, riaditelia organizácií. Doteraz sa tento princíp rešpektoval, hoci mnohým primátorom nebolo po vôli, že im na prsty dozerá hlavný kontrolór, na ktorého plat nemajú dosah. Rovnaký princíp sa obdobne uplatňuje aj v prípade Najvyššieho kontrolného úradu. To sa však mení. Návrhom tejto pätice poslancov (z toho väčšiny starostov miest) sa idú opäť okliešťovať právomoci mestských zastupiteľstiev, a to práve v otázke schvaľovania odmien.

Dovolím si tvrdiť, že u nás v Malackách príde v dôsledku vyššieho nastavenia funkčných platov prednostu mestského úradu či vedúcich pracovníkov mestského úradu a zníženia platu hlavného kontrolóra mesta cca o 500 € k preklopeniu doteraz platnej a akceptovanej dlhoročnej zásady, a hlavný kontrolór sa dostane pod úroveň týchto kontrolovaných subjektov. Napríklad v roku 2010 bol priemerný mesačný hrubý plat prednostu mestského úradu 1916 €, vedúceho oddelenia ekonomiky 1600 €, vedúceho oddelenia územného rozvoja 1432 €. Nikdy som nemal problém s odmeňovaním podľa výkonov, dokonca som slovne podporil v zastupiteľstve návrh na schválenie odmien v roku 2013 pre všetkých zamestnancov mestského úradu.

V tejto chvíli však poukazujem na absurdnosť, ktorú predložila pätica poslancov Národnej rady SR, ktorou idú siahnuť opäť na výlučnú právomoc mestského zastupiteľstva. Dosiahnu tak to, k čomu sa neodvážili iné garnitúry predtým.

A záverom len taká malá perlička. Návrhom tohto zákona sa upravujú aj počty poslancov zastupiteľstiev podľa jednotlivých kategórií miest a obcí. Malacky budú musieť po schválení tejto novely po roku 2014 škrtnúť z mestského zastupiteľstva jedného poslanca. Otázkou ale je, kto a za ktorý obvod to bude?

V súčasnosti je mesto Malacky rozdelené na 6 volebných obvodov po 3 poslancoch, aby sa zachovala jednota a rovnaká váha hlasu každého mestského obvodu. Predložený návrh novely však spôsobí, že tento systém sa bude musieť celý zmeniť, ak budeme chcieť zachovať rovnakú váhu hlasu.



Juraj Říha - Reakcie, názory - 02.04.2013 - 6493 čítaní
URL: http://www.ludiapremalacky.sk/clanok/to-idu-robit-starostovia-z-poslancov-hlupakov/