Čitateľka Jana do redakcie ĽPM napísala: „Navštevujem nemocnicu v Malackách a teším sa zo zmien, aké urobili. Všetko je také pekné, moderné, personál sa zlepšil, ale čo ma neteší sú čakacie lehoty. Som z toho smutná. Stále počúvam ako je nemocnica ústretová. Keď som sa však objednávala na vyšetrenie, dali mi termín o polroka. Toto by nemalo byť. Prečo nútia ľudí, platiť si za kartu a termín na ľahko nájde aj do pár dní.“
Tlak na špecializované ambulancie a objednávanie sa na termíny je spôsobený širokou spádovou oblasťou, ktorú Nemocničná, a.s. v regióne, kde pôsobí, má. Ide približne o 80 000 pacientov. Rovnako v niektorých zariadeniach v okolí prebieha rekonštrukcia, takže pacienti prichádzajú do našej nemocnice. Nakoľko má pacient slobodnú voľbu zdravotného zariadenia, snažíme sa ošetriť všetkých pacientov, ktorí nás navštívia. Čakacie doby sú v súčasnosti všeobecným problémom všetkých zdravotníckych zariadení. Niektoré predĺženia sú spôsobené aj nastavením limitov zo strany zdravotných poisťovní.
Cieľom rekonštrukcie je v prvom rade zvýšiť kvalitu zdravotnej starostlivosti a poskytnúť pre pacientov komfort nového priestorového, materiálneho či prístrojového vybavenia. Operačné sály sú v pôvodnom stave tak, ako boli vybudované v 70-tých rokoch. Od tohto obdobia sa výrazne zmenili nároky na hygienu prostredia a manažment pacienta. Rekonštrukcia zároveň zabezpečí splnenie kritérií zadefinovaných Vyhláškou MZ zo septembra 2008, ktorá stanovuje minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie a materiálno- technické vybavenie jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení.
Nemocničná, a.s. je nájomcom nemocnice Malackách, ktorej zriaďovateľom je Bratislavský samosprávny kraj, od roku 2004 na obdobie 30 rokov. Myslím si, že aj spoločný projekt rekonštrukcie hovorí o tom, že obe strany vnímajú túto spoluprácu pozitívne.
Bezplatná zdravotná starostlivosť je zrejme relatívny pojem, nakoľko si každý z nás na zdravotnú starostlivosť prispieva. Zdravotná starostlivosť je v našej nemocnici v zmysle platnej legislatívy samozrejme naďalej bezplatná. Nakoľko je naším cieľom udržať nastavenú kvalitu poskytovaných služieb, situácia (zníženie úhrad zo strany zdravotných poisťovní) nás však núti spoplatniť niektoré nadštandardné služby spojené s poskytovanou plánovanou zdravotnou starostlivosťou, ktoré sme doteraz poskytovali bezplatne, resp. v cene úhrady zaplatenej od zdravotnej poisťovne.
Prioritou našej nemocnice bolo stále investovať v prvom rade do prístrojového či materiálneho vybavenia, zrekonštruovať najprv interiér a zabezpečiť tak komfort a kvalitu služieb pre pacienta, ako aj kvalitný zdravotnícky personál.
Vzhľadom na rozlohu a možnosti areálu, je parkovanie logicky obmedzené. Logistika v rámci areálu nemocnice musí byť zabezpečená tak, aby umožnila plynulý prejazd vozidlám dopravnej zdravotnej služby, ktoré prevážajú pacientov na jednotlivé vyšetrenia, príp. zabezpečujú lekársku službu prvej pomoci pre urgentné prípady.
Nemocničná, a.s. prebrala nemocnicu v Malackách s už zrušenou a rok nefungujúcou pôrodnicou, ktorú zrušil zriaďovateľ, v tom čase BSK. Nová pôrodnica predstavuje dnes investície na vybudovanie 2 nových oddelení, zabezpečenie potrebného nového erudovaného personálu a doriešenie zmlúv so zdravotnými poisťovňami. Zameriavame sa stále však na gynekologickú a prenatálnu starostlivosť o pacientky, v tomto sme kvalitne pripravení. V akútnych prípadoch sme pripravení poskytnúť zdravotnú starostlivosť matke aj novorodencovi.
Do dnešného dňa neevidujeme žiadnu výpoveď súvisiacu s prebiehajúcim štrajkom lekárov.
Transformáciu nemocníc vnímame len ako zmenu vo forme, nie vlastníctva. Zmena právnej formy však nestačí na to, aby sa nemocnice dostali minimálne na úroveň vyrovnaného hospodárenia. Jedným z hlavných problémov sú nízke úhrady zo strany zdravotných poisťovní za hospitalizácie, ktoré v dostatočnej miere nepokrývajú náklady.
Pacient má zo zákona nárok na rovnakú zdravotnú starostlivosť. Momentálne nepovažujeme rozdiely medzi zdravotnými poisťovňami za podstatné.
Vedenie nemocnice sa zaoberá každou sťažnosťou za predpokladu, že je k nám doručená, podpísaná a spĺňa všetky náležitosti, ktoré vyplývajú zo Zb. Zákona č. 9/2010 par. 5 odst 7. Sťažnosti evidujeme a vybavujeme v zákonom stanovenej lehote - do 60 tich dní od prijatia. V prípade, že sa pacient sťažuje osobne, stále sa snažíme pomôcť a nájsť spoločné riešenie vzniknutej situácie.
Pacienti sa však môžu stále obrátiť so svojimi otázkami na naše klientské centrum – registračné pulty. Plánujeme v budúcnosti využiť aj terminály v priestoroch Nemocnice a urobiť pre pacientov formu elektronického dotazníka, kde by sme mohli zbierať spätnú väzbu a snažiť sa zlepšiť služby či spokojnosť pacientov. O zavedení tejto služby budeme určite včas informovať.
V prípade, ak by lekári mimo areálu nemocnice prejavili záujem o využitie našich nemocničných priestorov, veľmi radi sa budeme touto požiadavkou zaoberať.
Lekárska služba prvej pomoci (LSPP), tzv. pohotovosť, ktorá poskytuje zdravotnú starostlivosť ambulantnou a výjazdovou po 15-tej hodine v pracovných dňoch a v dňoch pracovného pokoja a počas sviatkov, trvá v nezmenenom režime naďalej. Neodkladná/urgentná/akútna zdravotná starostlivosť je zabezpečená prostredníctvom ústavnej pohotovostnej služby priamo v nemocnici. Riešením medializovanej zmeny ohľadom LSPP sa budeme zaoberať v prípade, ak skutočne dôjde k navrhovaným legislatívnym úpravám. Budeme o tom pacientov v našej spádovej oblasti určite včas informovať.