ĽudiapreMalacky.sk » Riaditeľ nemocnice odpovedá na otázky čitateľov

Získať termín stretnutia u riaditeľa Nemocničnej, a. s., Ing. Petra Kalenčíka, nie je jednoduché. Tento zaneprázdnený manažér s plným pracovným kalendárom nás mal prijať zajtra, no stretnutie sa odložilo až na 23. november. Jeho odpovede na čitateľské otázky, ktoré ste mu mali možnosť položiť aj vy, však poznáme. Čítajte :)

Čitateľka Jana do redakcie ĽPM napísala: „Navštevujem nemocnicu v Malackách a teším sa zo zmien, aké urobili. Všetko je také pekné, moderné, personál sa zlepšil, ale čo ma neteší sú čakacie lehoty. Som z toho smutná. Stále počúvam ako je nemocnica ústretová. Keď som sa však objednávala na vyšetrenie, dali mi termín o polroka.  Toto by nemalo byť. Prečo nútia ľudí, platiť si za kartu a termín na ľahko nájde aj do pár dní.“

Prečo sú také dlhé čakacie lehoty? Aká je vyťaženosť jednotlivých ambulancií, ak pacient, ktorý vlastní kartu zdravia, môže dostať termín do 5 dní a bežný čaká aj rok?

Tlak na špecializované ambulancie a objednávanie sa na termíny je  spôsobený  širokou spádovou oblasťou, ktorú Nemocničná, a.s. v regióne, kde pôsobí, má. Ide približne o 80 000 pacientov. Rovnako v niektorých zariadeniach v okolí prebieha rekonštrukcia, takže pacienti prichádzajú do našej nemocnice. Nakoľko má pacient slobodnú voľbu zdravotného zariadenia, snažíme sa ošetriť všetkých pacientov, ktorí nás navštívia. Čakacie doby sú v súčasnosti všeobecným problémom všetkých zdravotníckych zariadení. Niektoré predĺženia sú spôsobené aj nastavením limitov zo strany zdravotných poisťovní.

Čo bude s nemocnicou, keď ju zrekonštruujete? Plánujete ju odkúpiť? Keď vám Bratislavský kraj nepredĺži zmluvu, čo budete robiť? Dokedy máte nemocnicu prenajatú? Zoberiete si po vypršaní lehoty prístroje a odídete?

Cieľom rekonštrukcie je v prvom rade zvýšiť kvalitu zdravotnej starostlivosti a poskytnúť pre pacientov komfort nového priestorového, materiálneho či prístrojového vybavenia. Operačné sály sú v pôvodnom stave tak, ako boli vybudované v 70-tých rokoch. Od tohto obdobia sa výrazne zmenili nároky na hygienu prostredia a manažment pacienta.  Rekonštrukcia zároveň zabezpečí splnenie kritérií zadefinovaných Vyhláškou MZ zo septembra 2008, ktorá stanovuje  minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie a materiálno- technické vybavenie jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení.

Nemocničná, a.s. je nájomcom nemocnice Malackách, ktorej zriaďovateľom je Bratislavský samosprávny kraj, od roku 2004 na obdobie 30 rokov. Myslím si, že aj spoločný projekt rekonštrukcie hovorí o tom, že obe strany vnímajú túto spoluprácu pozitívne.

Aký je váš názor na bezplatnú zdravotnú starostlivosť? Majú Slováci toľko peňazí, aby si mohli dovoliť platiť poplatky za zdravotnú starostlivosť? V Malackách je spoplatnené všetko, tak pre koho potom nemocnica slúži?

Bezplatná zdravotná starostlivosť je zrejme relatívny pojem, nakoľko si každý z nás na zdravotnú starostlivosť prispieva. Zdravotná starostlivosť je v našej nemocnici v zmysle platnej legislatívy samozrejme naďalej bezplatná. Nakoľko je naším cieľom udržať nastavenú kvalitu poskytovaných služieb, situácia (zníženie úhrad zo strany zdravotných poisťovní) nás však núti spoplatniť niektoré nadštandardné služby spojené s poskytovanou plánovanou zdravotnou starostlivosťou, ktoré sme doteraz poskytovali bezplatne, resp. v cene úhrady zaplatenej od zdravotnej poisťovne.

Kedy plánuje nemocnica zrekonštruovať fasádu budov?

Prioritou našej nemocnice bolo stále investovať v prvom rade do prístrojového či materiálneho vybavenia, zrekonštruovať najprv interiér a zabezpečiť tak komfort a kvalitu služieb pre pacienta, ako aj kvalitný zdravotnícky personál.

Bude sa dať parkovať aj vo vnútri? Pacienti, ktorí chcú parkovať v areáli dnes, musia platiť, prečo?

Vzhľadom na rozlohu a možnosti areálu, je parkovanie logicky obmedzené. Logistika v rámci areálu nemocnice musí byť zabezpečená tak, aby umožnila plynulý prejazd vozidlám dopravnej zdravotnej služby, ktoré prevážajú pacientov na jednotlivé vyšetrenia, príp. zabezpečujú lekársku službu prvej pomoci pre urgentné prípady.

Za akých okolností by v Malackách mohla opäť vzniknúť pôrodnica, ktorá voľakedy pokrývala potreby celého malackého regiónu?

Nemocničná, a.s. prebrala nemocnicu v Malackách s už zrušenou a rok nefungujúcou pôrodnicou, ktorú zrušil zriaďovateľ, v tom čase BSK. Nová pôrodnica predstavuje dnes investície na vybudovanie 2 nových oddelení, zabezpečenie potrebného nového erudovaného personálu a doriešenie zmlúv so zdravotnými poisťovňami. Zameriavame sa stále však na gynekologickú a prenatálnu starostlivosť o pacientky, v tomto sme kvalitne pripravení. V akútnych prípadoch sme pripravení poskytnúť zdravotnú starostlivosť matke aj novorodencovi.

Ohrozujú malackú nemocnicu výpovede lekárov? Čo si myslíte o protestoch lekárov?

Do dnešného dňa neevidujeme žiadnu výpoveď súvisiacu s prebiehajúcim štrajkom lekárov.

Podporujete transformáciu nemocníc na súkromné spoločnosti?

Transformáciu nemocníc vnímame len ako zmenu vo forme, nie vlastníctva. Zmena právnej formy však nestačí na to, aby sa nemocnice dostali minimálne na úroveň vyrovnaného hospodárenia. Jedným z hlavných problémov sú nízke úhrady zo strany zdravotných poisťovní za hospitalizácie, ktoré v dostatočnej miere nepokrývajú náklady.

Na čo  by si mal, podľa vás, dávať občan pozor pri výbere zdravotnej poisťovne? Aké má skúsenosti Nemocničná, a. s. s preplácaním výkonov v jednotlivých poisťovniach, ktoré na Slovensku pôsobia? Robíte rozdiely v prístupe k pacientovi, ktorý je v určitej poisťovni alebo majú všetci rovnako dostupnú zdravotnú starostlivosť?

Pacient má zo zákona nárok na rovnakú zdravotnú starostlivosť. Momentálne nepovažujeme rozdiely medzi zdravotnými poisťovňami za podstatné.

Rieši sťažnosti pacientov priamo riaditeľ? Ak nie, tak aký je postup? Na koho sa môžu pacienti nemocnice v prípade nespokojnosti obrátiť?

Vedenie nemocnice sa zaoberá každou sťažnosťou za predpokladu, že je k nám doručená, podpísaná  a spĺňa všetky náležitosti, ktoré vyplývajú zo Zb. Zákona č. 9/2010 par. 5 odst 7. Sťažnosti evidujeme a vybavujeme v zákonom stanovenej lehote - do 60 tich dní od prijatia. V prípade, že sa pacient sťažuje osobne, stále sa snažíme pomôcť a nájsť spoločné riešenie vzniknutej situácie.

Pacienti sa však môžu stále obrátiť so svojimi otázkami na naše klientské centrum – registračné pulty. Plánujeme v budúcnosti využiť aj terminály v priestoroch Nemocnice a urobiť pre pacientov formu elektronického dotazníka, kde by sme mohli zbierať spätnú väzbu a snažiť sa zlepšiť služby či spokojnosť pacientov. O zavedení tejto služby budeme určite včas informovať.

Prečo nemôžu byť všetky ambulancie pod jednou strechou? Lekári sú v Malackách roztrúsení po celom meste, nemohli by sa vrátiť späť do nemocnice?

V prípade, ak by lekári mimo areálu nemocnice prejavili záujem o využitie našich nemocničných priestorov, veľmi radi sa budeme touto požiadavkou zaoberať.

Čo bude s pohotovosťou v nemocnici. Majú ju vraj rušiť. Kam mam volať ako pacientka a kam mam dôjsť,  keď sa mi niečo stane? Nemocnica sa o mňa postará, bude niekto v noci na príjme?

Lekárska služba prvej pomoci (LSPP), tzv. pohotovosť, ktorá poskytuje zdravotnú starostlivosť ambulantnou a výjazdovou po 15-tej hodine v pracovných dňoch a v dňoch pracovného pokoja a počas sviatkov, trvá v nezmenenom režime naďalej. Neodkladná/urgentná/akútna zdravotná starostlivosť je zabezpečená prostredníctvom ústavnej pohotovostnej služby priamo v nemocnici. Riešením medializovanej zmeny ohľadom LSPP sa budeme zaoberať v prípade, ak skutočne dôjde k navrhovaným legislatívnym úpravám. Budeme o tom pacientov v našej spádovej oblasti určite včas informovať.



Lucia Vidanová - Rozhovory - 09.11.2011 - 8466 čítaní
URL: http://www.ludiapremalacky.sk/clanok/riaditel-nemocnice-odpoveda-na-otazky-citatelov/