ĽudiapreMalacky.sk » Parkovanie na chodníkoch - čo s tým?

Pred niekoľkými týždňami sa aj Malacky zaradili medzi samosprávy, ktoré sú portáli Odkaz pre starostu. Takmer okamžite sa začali množiť podnety upozorňujúce na parkovanie na chodníkoch bez dodržania predpísaného 1,5 metrového pásu pre chodcov. Na niektorých úsekoch zaparkované autá zase vytvárajú prekážky na ceste a jazda po mnohých úsekoch je skôr kľučkovaním. Mestská polícia začala občanov na nedodržiavanie cestného zákona upozorňovať.

Zdroj: Odkaz pre starostu

 "Prosím vás o prešetrenie a objasnenie daného problému, ktorý nám začal komplikovať ako tak pokojný život v danej lokalite. Nevieme, kde a ako máme parkovať. Pociťujeme to ako šikanu zo strany mestskej polície, ktorá nemá ľudovo povedané rovnaký meter pre všetkých občanov vlastniacich osobné automobily žijúcich a bývajúcich v rodinných domoch a bytovkách v Malackách. Dúfame, že vzniknutý problém je výsledkom – resp. začiatkom nejakého nového riešnia parkovania v meste, ale tento spôsob nemá známky ochoty na niečo upozorniť a spoločne vyriešiť problém s parkovaním," oslovila poslancov za 2. volebný obvod pani Dáša zo Štúrovej po tom, čo si za stieračmi áut pravidelne nachádzali horeuvedené oznamy. 

A dodala: "Uvedomujem si, že nie všetci obyvatelia danej obytnej zóny majú vytvorené parkovanie vo svojich rodinných domoch, hlavne v tých starších, skorej postavených. Tiež niektoré rodiny s dospelými deťmi vlastnia viacero aút, štyria členovia rodiny - štyri autá. Dve parkujú vo svojich garážových priestoroch, dve pred rodinným domom. Nachádzajú sa tu tiež vozidlá na podnikanie. Tie prípady sú naozaj špecifické. Na to všetko treba prihliadať a nájsť nejaké spoločné riešenie."

Podnety zo strany občanov nášho volebného obvodu sa množili, v sobotu (13. 2.) som teda v sprievode Jozefa Waltera zo Štúrovej ulice prešla z časti terén a porozprávala  sa s obyvateľmi obytnej zóny, ktorej sa to bezprostredne dotýka.

"Máme viaceré autá, no neparkujeme na ulici, ale ich starostlivo schovávame do dvora. Aj v čase, keď sme mali mechanickú bránku, hoci to bolo únavnejšie," reagovala na na moje otázky bývalá poslankyňa a viceprimátorka Mária Tedlová, ktorá býva na začiatku Jánošíkovej. Spoločne sme sa zhodli na tom, že chodníky sú určené pre bezpečný a plynulý priechod chodcov. Jánošíková ulica, ktorá má na celom svojom úseku niekoľko spomalovačov, je stále povestná tým, že sa tu nedodržiava predpísaná rýchlosť. Autá parkujú po oboch stranách komunikácie, hoci je niekedy obtiažnejšie prekľučkovať, nehoda sa tu podľa miestnych ešte nestala. 

 

 S Jozefom Walterom sme prešli na mape vyznačené miesta. Hoci je to len krátky úsek problematickej zóny, poskytlo nám to základný obraz o situácii a rovnako aj doplňujúce rozhovory s miestnymi obyvateľmi.

Prejsť pri novostavbe na začiatku Kalista Orgoňa bol vcelku problém.

Jedno z parkovísk bolo počas víkendu obsadené. Myslím si, že by pomohlo vodorovné vyznačenie parkovacích boxov.

Situácia na Murgaša je jedna z najkritickejších. Úzka jednosmerka s rozbitým chodníkom nedáva takmer žiadny priestor. Mnohí chodci idú radšej po ceste. Ak auto odparkuje mimo úzkeho chodníka, cestu znepriechodní. Ak stojí kolesami na chodníku, nezostáva potrebný 1,5 metrový voľný pás. "Voľakedy z toho chceli predávajúci pozemky vyťažiť maximum, porobili sa úzke cesty, chodníky a teraz je to problém," rozhovorila sa jedna z obyvateliek. Sami sa snažia parkovať na vlastnom pozemku - pred domom, v garáži či dvore, no niekedy je plno. "Stáva sa to najmä vtedy, keď príde návšteva a neďaleké parkovisko pri trafostanici je plné," dodáva.

 Ul. J. Murgaša je jednosmerná od L. Novomeského ku Kukorelliho. Podľa niektorých opýtaných by bolo praktickejšie cestu zjednosmeniť v opačnom smere, tak by sa im aj ľahšie parkovala pred domami, inak musia zachádzať pri parkovaní do protismeru. To by však museli posúdiť kompetentní.

Parkovisko na  Kukolleriho bolo počas našej obhliadky plné. 

Boreckého - Nomomestského -  tu by sa mohli vytvoriť nové parkovacie miesta.

Dom vľavo je dlhodobo neobývaný, údajne aj neskolaudovaný. Možno by po dlhých rokoch stálo za to, rokovať s majiteľmi, či by nevyužívaný pozemok odpredali za symbolickú cenu alebo dali do dlhodobého prenájmu mestu. Samospráva by tu potom mohla vybudovať potrebné parkovisko. 

 

Štúrova ulica -  jednosmerná úzka komunikácia a parkovanie po oboch stranách. "Navzájom sa rešpektujeme a zatiaľ tu k väčšej kolízii neprišlo," prezradila nám jedna z obyvateliek. Zhodli sme sa však na tom, že iste by bolo žiadúce, ak by bolo parkovanie usmernené. "Pokojne by mohlo byť parkovanie povolené len na jednej strane, len v tom prípade by bolo nutné oželieť tie pásy zelene deliace chodník od cesty." Dodávame, že niektoré si už domáci upravili, iné nepôsobia esteticky, ide skôr o uzučký pás neudržiavaného trávnika. "Po tom, čo začali na parkovanie v rozpore s cestným zákonom policajti upozorňovať, mnohí si svoje autá "upratali" do dvora a menej stoja na cestách. Rozdiel bol viditeľný," prezradil nám iný opýtaný.

Podľa návrhu trasovania mestskej hromadnej dopravy pôjdu mikrobusy pôjdu autobusy z Juhu práve cez Štúrovu, Novomestského a Jánošíkovej do centra. Usmernenie (možno aj čiastočné obmedzenie) parkovania na týchto cestách bude nevyhnutnosťou.

Nájsť riešenie, ktoré uspokojí všetkých, nebude jednoduché. Dôležité je však diskutovať a navzájom sa počúvať. Očakávame, že čoskoro sa otvorí debata okolo parkovacej politiky mesta. Je to vysokoaktuálna téma, ktorú netreba odkladať. Mesto nenafúkneme. Vodiči by nemali "pretrúbiť" cyklistov, ale ani tých, ktorí chodia radi pešo. Dôležité je rešpektovať a reagovať na potreby každej z vymenovaných skupín. Čaká nás náročné obdobie, treba ho však uchopiť ako výzvu a stanoviť si všeobecne akceptovateľné pravidlá.  



Lucia Vidanová - Reakcie, názory - 08.02.2016 - 5592 čítaní
URL: http://www.ludiapremalacky.sk/clanok/parkovanie-na-chodnikoch-co-s-tym/