V súčasnom svete ustupuje do pozadia význam poznatkovej bázy vzdelávania a dôraz sa kladie viac na kompetencie, t.j. praktickú zručnosť a schopnosť poznatky využívať v reálnom živote. Kľúčovým cieľom v procese vzdelávania je aj získavanie vzťahu k okolitému svetu. Na tieto zmeny sa musí školstvo adekvátne pripraviť, čo nie je možné bez ucelenej koncepcie.
Zmeny v školskom systéme v posledným rokoch preniesli pôsobnosť a kompetetncie zriaďovateľov škôl na obce, či už v rámci prenesených (základné školy) alebo originálnych kompetencií (materské školy, školské kluby, centrá voľného času, základné umelecké školy) a s tým spojené aj zmeny vo financovaní škôl. Obec ako zriaďovateľ cez svoje rozšírené kompetencie priamo riadi školy a ich ďalšie smerovanie v oblasti finančného, priestorového, materiálno – technického a personálneho zabezpečenia.
Prostredníctvom mestských školských úradov obec ovplyvňuje kvalitu vzdelávacieho a výchovného procesu. Tento fakt prináša potrebu vypracovať obsahovo komplexnejšie strategické materiály, akým je aj koncepcia rozvoja školstva na území obce.
Komisia pre vzdelávanie, mládež a šport Mestského zastupiteľstva v Malackách si pri svojom vzniku pred dvomi rokmi ako jednu zo svojich priorít určila prípravu novej koncepcie rozvoja školstva v Malackách. Mala vychádzať z dokumentu Priority mesta, tento materiál sa ale doteraz nepodarilo prijať.
Komisia teda iniciovala vypracovanie koncepcie ako samostatného dokumentu. Mesto Malacky iniciatívu prijalo a primátor mesta začiatkom januára vymenoval pracovnú skupinu, ktorá tento dokument vypracuje. Členmi tohoto tímu sú aj dvaja členovia OZ Ľudia pre Malacky Pavol Tedla a Nataša Špelicová, ktorí sú zároveň aj členmi užšej koordinačnej skupiny.
Mesto pripravuje koncepciu školstva
Situácia v školstve sa mení rovnako ako v iných oblastiach života. Mesto preto potrebuje novú koncepciu rozvoja školstva. Tá posledná bola platná na roky 2008 – 2010. Prvé zasadnutie... čítaj celý článok
Navrhovaná koncepcia rozvoja školstva mesta Malacky nadväzuje na predchádzajúcu koncepciu platnú do roku 2010 a jej realizáciu v praxi. Východiskom pre stanovenie koncepčných zámerov a strategických cieľov bude analýza súčasného stavu, ktorá sa v týchto dňoch sa dokončuje. Mapuje oblasti zabezpečenia výchovno - vzdelávacieho procesu, materiálno technické zabezpečenie a technický stav školských budov. Okrem správ riaditeľov škôl a školských zariadení bude východiskovým materiálom k spracovaniu niektorých častí koncepcie aj anketa pre malackú verejnosť.
Súčasný spôsob financovania núti školy medzi sebou bojovať o každého žiaka. Naším zámerom je ale dosiahnuť opak - zlepšiť prepojenie vedenia samosprávy so školami, koordinovať ich činnosť, stabilizovať ich profiláciu a dosiahnuť tak väčšiu mieru spolupráce škôl vrámci mesta. Môžeme tak dosiahnuť nielen lepšie využitie financií, ale aj kooordinovať projekty celomestského charakteru, akými sú riešenie šikany, projekt alternatívnej starostlivosti o mimoriadne nadané deti, podporné aktivity v práci s deťmi minoritných skupín, vzdelávanie vedenia škôl, podporu kvality výučby cudzích jazykov či realizácia opatrení na ochranu a podporu bezpečnosti a zdravia detí.
Chceme takto dosiahnuť rovnakú kvalitu vzdelávania a výchovného procesu na všetkých školách a školských zariadeniach v Malackách, dodržujúc samozrejme jestvujúcu nezávislosť rozhodovania vedení jednotlivých škôl.
O ďalších etapách prípravy koncepcie vás budeme na stránkach pravidelne informovať a Vaše prípadné pripomienky sa budeme snažiť do tohoto dokumentu zapracovať.
Pavol Tedla, Nataša Špelicová