Prvá funkčná etapa by sa, podľa predstáv autorov projektu, mala spustiť už v roku 2014 a projekt by sa mal ukončiť v roku 2020. Rozpočet projektu je 37 miliárd €. Počas minulej vlády sa tento projekt zapracoval do dôležitých strategických dokumentov: Stratégia dopravnej politiky SR do roku 2020 [7] a Národná pozícia k Dunajskej stratégii [8].
Na stránke www.malacky.sk sa objavila informácia, podľa ktorej mala byť na zasadnutí MsZ - 24.6.2010 podaná Ústna informácia – Memorandum o spolupráci pri príprave a realizovaní projektu Transkontinentálny tranzitný terminál (T.T.T.) [1]. Čo bolo obsahom memoranda sa asi nikto nedozvedel, pretože memorandum nakoniec nebolo bodom programu mestského zastupiteľstva, to ma motivovalo pripraviť tento príspevok, založený na voľne dostupných informáciách, a informovať tak verejnosť o T.T.T projekte.
Ešte v nedávnej minulosti Malacky o tomto projekte nič nevedeli, pretože ako hovorkyňa mesta Malacky pre rádio Regina 21.04.2010 povedala: "O tomto projekte mesto Malacky zatiaľ nič nevie a dokonca nie je ani v územnom pláne. Je jediná informácia ktorou disponujeme, podľa slov nášho pána primátora, je článok v časopise Vodné cesty a plavba. Primátor Jozef Ondrejka si pozval na rokovanie autora tejto myšlienky, pána Juraja Jančina na budúci týždeň." [2]
Následne sa podľa www.malacky.sk dňa 28.4.2010 uskutočnilo na pôde mestského úradu stretnutie primátora mesta s autorom projektu Jurajom Jančinom a jeho kolegami, ktorí predstavili projekt, na ktorom pracovali niekoľko rokov. Ako povedal primátor J.Ondrejka, v každom prípade bude nutné, aby autori najprv vypracovali dopadové štúdie, a to nielen na životné prostredie, ale aj na obyvateľstvo, sociálny systém, školstvo a pod. Následne sa za mesto bude mať možnosť vyjadriť aj všeobecná verejnosť a mestské zastupiteľstvo. A ak by prišlo k zmenám v územnom pláne, opäť je tu množstvo nástrojov, prostredníctvom ktorých môže každý vyjadriť svoj názor. „Momentálne mesto nepovedalo ani áno, ani nie, išlo o prvé informatívne stretnutie,“ dodal pre www.malacky.sk [1]
Na nasledujúcom obrázku (obr.1) máte možnosť vidieť o aký rozsah záberu územia priľahlého k Malackám sa zhruba jedná. Zrejmé je vybudovanie obrovského letiska a prístavu. Keďže sa jedná o päť modálny tranzitný terminál, celkom určite bude jedna z lokalít prekladisko medzi normálnou a širokorozchodnou železnicou a predpokladám, že zvyšok by mohli byť sklady a logistika s väzbou na diaľnicu. K podrobným informáciám o projekte som sa však nedostal, a teda sa jedná len o odhad na základe voľne dostupných informácií. Tí, ktorí si povedia, že to tu nikdy nebude, by si mali odpovedať i na otázku, prečo malo byť Memorandum o spolupráci pri príprave a realizovaní projektu Transkontinentálny tranzitný terminál bodom rokovania mestského zastupiteľstva.
Obr. 1. Transkontinentálny tranzitný terminál vo vzťahu k mestu Malacky,
zdroj podkladu [3] - upravené pre potreby orientácie
Je zarážajúce, že mesto Malacky ešte v apríli toho roku o projekte nič nevedelo, keď sami autori projektu povedali, že posledné dva roky venovali predstavovaniu a hľadaniu podpory v zahraničí, ale aj na domácej pôde – možno však mesto nebolo prizvané.
Agentúra SARIO v novembri a decembri 2009 [4] [5] informovala, že generálny riaditeľ agentúry SARIO Juraj Kiesel privítal delegáciu čínskych podnikateľov a investorov z Pekingu pôsobiacich v oblasti infraštruktúrnych a developerských projektov, ktorých zaujal projekt Transcontinental Transit Terminal (T.T.T.), ktorý by mal zabezpečovať významnú časť tovarových tokov medzi Severnou Amerikou, Európou a Áziou, ako alternatíva k doprave po mori.
Keďže nás nikto neinformuje čo je cieľom projektu T.T.T. a prečo sa má realizovať práve tu, pokúsim sa to zhrnúť. Podľa autorov projektu a dostupných informácií, prvoradým cieľom projektu je vytvorenie gigantického dopravného uzla v Európe v najvýznamnejšej strategickej pozícii. [3].
Tento región bol už v minulosti križovatkou dvoch najvýznamnejších ciest euroázijského kontinentu a to východno-západnej „Hodvábnej cesty“ a severno-južnej „Jantárovej cesty“. Teraz sa k tomu má pripojiť širokorozchodná a úzkorozchodná železnica, vodná doprava prepájajúca európske moria Severné, Baltické s Čiernym prostredníctvom hlavných európskych vodných tokov Dunaj, Odra, Labe [6] a letecká doprava spájajúca Áziu s Európou. V rámci projektu by sa mal vybudovať najväčší päť modálny komplexný dopravný terminál, aký nemá v strednej Európe obdobu.
Pre zaujímavosť uvádzam orientačné kapacity najväčších dopravných uzlov v Európe: prístav Rotterdam má kapacitu 100 mil. ton ročne, najväčšie nákladné letisko v letisko v Európe, Frankfurt 4mil. ton ročne a celé železničné cargo SR v súčasnosti prepraví 50 mil. ton ročne. Plánovaný transkontinentálny tranzitný terminál má kapacitu 200 mil. ton prepraveného materiálu ročne. Takže Malacky sa môžu v horizonte desiatich rokov stať celosvetovou dopravnou križovatkou a priradiť sa na dopravnej mape k mestám ako Rotterdam, Peking, Vladivistok a podobne (obr. 2).
Mesto by cez malacké médiá malo o tomto projekte nestranne informovať čo najširšiu verejnosť, iste by všetkých zaujímalo ako sa k projektu stavia nová vláda a euroochrancovia prírody, pretože na jednej strane sa jedná o obrovský impulz rozvoja z pohľadu celého Slovenska a nie je potrebné hovoriť o verejnom záujme na zrealizovaní tohto projektu, ale na strane druhej sa jedná o obrovský zásah do sústavy chránených území Natura 2000 [9]. Myslím, že podstatné je poznať i názor obyvateľov mesta, pretože ak sa tento gigantický projekt zrealizuje, mesto také - ako ho poznáme, podľa môjho názoru zanikne a otvorí sa úplne nová kapitola v dejinách Malaciek.
[2] T.T.T. projekt bol predstavený,
[3] Význam projektu Transkontinentálny tranzitný terminal T.T.T. pre Európsku úniu a Dunajskú stratégiu,
[4] SARIO Newsletter , Novebmer 2009,
[5] SARIO Newsletter, December 2009,
[6] Přístavy a logistické terminály, Jún 2009,
[7] MDPaT, Stratégia rozvoja dopravy SR do roku 2020,
[8] ÚVSR, Národná pozícia k Stratégii EÚ pre dunajský region,
[9] SOPSR, Lokality Natura 2000,