ĽudiapreMalacky.sk » Kontrola v MsCSS ukončená

UPRAVENÉ 1.11. - V priebehu víkendu sme vás informovali o tom, že kontrola v Mestskom centre sociálnych služieb v Malackách je ukončená. Hlavná kontrolórka mesta odovzdala poslancom správu o vykonanej kontrole. Poslanci jej túto úlohu uložili uznesením zo 14. 4. - krátko po odhalení sprenevery.

11. apríla tohto roku sme vás prvý raz informovali o vtedy ešte údajnej sprenevere v Mestskom centre sociálnych služieb v Malackách ekonómkou tejto organizácie. Touto skutočnosťou za zaoberali aj poslanci mestského zastupiteľstva na svojom zasadnutí 14. apríla.

Počas rokovania dal primátor mesta návrh na odvolanie riaditeľky centra Mgr. Daniely Mračnovej. Poslanci ho však po vyše hodinovej diskusii neodsúhlasili. Podľa informácií lpm.sk sa rozhodli zaujať konečný postoj k otázke zodpovednosti samotnej štatutárky  až po ukončení komplexnej kontroly. Správa z vykonanej následnej finančnej kontroly v príspevkovej organizácii mesta MsCSS je v programe na najbližšom zasadnutí mestského zastupiteľstva 10. 11.

Hlavná kontrolórka zabezpečí dôkazy pre vyšetrovanie

Druhým najdiskutovanejším a verejnosťou sledovaným bodom bola čiastková správa hlavnej kontrolórky mesta k situácii v Mestskom centre sociálnych služieb. Poslanci na svojom... čítaj celý článok

Poslanci na aprílovom rokovaní uložili hlavnej kontrolórke mesta vykonať v tejto mestskej organizácii kontrolu, ktorá sa mala zamerať na:

  1. preverenie čerpania finančných prostriedkov z bankových účtov a plnenie finančnej disciplíny platenia daní a odvodov v rokoch 2008-2011( vrátane marca),
  2. preveriť použitie účelovo viazaných finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu od vzniku p.o.m. - Mestské centrum sociálnych služieb.

Kontrola bola uskutočnená v čase od 21. marca do 3. októbra 2011 s čiastočným prerušením. Výsledky tejto kontroly sa predkladajú na rokovanie mestského zastupiteľstva, ktoré sa podľa pozvánky na rokovanie uskutoční 10. novembra o 15.00 h.

Výňatok zo správy o vykonanej kontrole

Vyberáme záver samotnej správy, úplné znenie správy nájdete pod textom.

1. Výsledkom následnej finančnej kontroly v časti čerpania finančných prostriedkov z účtu organizácie za kontrolované obdobie r. 2008 – 2011 (vrátane marca) boli zistené nasledovné nedostatky:

V organizácii boli v období od 1.6.2008 až do 31.3.2011 z bankových účtov čerpané nelegálnym spôsobom finančné prostriedky spolu vo výške 191 182,27 € (5 759 557 Sk). Za kontrolované obdobie preto neboli  uhradené dodávateľské faktúry za 71 793 € a ďalšie za 86 188 € zákonnom povinné odvody do poisťovní a dane z miezd

Zároveň kontrolórka zistila, že účtovná jednotka manipulovala s účtovníctvom a s rozpočtom. Zahmlievala a nevykazovala skutočnosť. Používala neštandardné postupy účtovania, upravovala počiatočné stavy na účtoch, skresľovala stav prostriedkov na bankových účtoch a  stav záväzkov. 

Pri preverovaní dopadu na súčasnosť kontrolórka zistila, že organizácia v čase výkonu kontroly uhradila faktúry za roky 2009-2010. Tohtoročné faktúry uhrádza s dvojmesačným oneskorením. Stav neuhradených faktúr v lehote splatnosti ku dňu 31.9.2011 predstavuje sumu 43 095,02 €, z toho po lehote splatnosti 32 472,31 €.

2. Pri preverovaní plnenia finančnej disciplíny platenia daní a odvodov za kontrolované obdobie 2008-2011 boli zistené nasledovné nedostatky:

Organizácia počas rokov 2009 a 2010 neodvádzala v termíne splatnosti dane z miezd a odvody do poisťovní. Úhradu platieb zabezpečovala nelegálnymi a fiktívnymi zápismi v účtovníctve. Skresľovala výsledky hospodárenia, umelo znižovala reálne záväzky voči poisťovniam a daňovému úradu, umelo zakrývala výšku dlhu. 

V roku 2009 nezaplatila predpísanú výšku poistného konkrétne za mesiac november v sume 20 634 €. V roku 2010 nezaplatila predpísanú výšku poistného za obdobie august až december vo výške 65 554 €.

Dnes už má organizácia vysporiadané záväzky voči poisťovniam a daňovému úradu. Podlžnosti na odvodoch za rok 2009 uhradila v roku 2010 a podlžnosti za rok 2010 uhradila vo februári a marci tohto roka.

3. Pri kontrole použitia účelovo viazaných finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu od vzniku p.o.m. boli zistené nasledovné nedostatky:

Organizácia nezabezpečila preukazné čerpanie dotácie, nakoľko pri čerpaní prostriedkov nedodržiavala Opatrenie Ministerstva financií SR a následne zákon o rozpočtových pravidlách na základe ktorého bola povinná podľa zdrojov kódov členiť použitie prostriedkov, tak aby bolo preukázané ako nakladala s vlastnými prostriedkami a ako s cudzími. 

Kontrolórka pri kontrole pohybov prostriedkov na bankových účtoch zistila, že boli vykonávané netransparentné a nelegálne presuny prostriedkov medzi jednotlivými účtami organizácie, čo spôsobilo odčerpanie prostriedkov z bankového účtu Zariadenia opatrovateľskej služby (ZOS) spolu vo výške 35 614,75 €.

Z bankového účtu ZOS boli vykonané neoprávnené úhrady faktúr a odvodov do poisťovní pre strediská, na ktoré prostriedky neboli určené (vývarovne a terénu). Objem úhrad predstavoval výšku 59 717,24 €, čo bolo v rozpore s určeným cieľom.

V správe pre poslancov sa konštatuje, že príspevková organizácia MsCSS:

1. porušila finančnú disciplínu podľa § 31 ods.1 písm. a),g),j),n) č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy, nakoľko použila verejné prostriedky získané od obyvateľov, od zriaďovateľa ale i zo štátu v rozpore s určeným cieľom, vytvorila podmienky pre bezdôvodné obohatenie získaním finančného prospechu z verejných prostriedkov, nehospodárne, neefektívne, neúčinne nakladala s verejnými prostriedkami, porušila pravidlá a podmienky za ktorých boli verejné prostriedky poskytnuté. Podľa §30 ods.2 zákona č.523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy „za hospodárenie s verejnými prostriedkami zodpovedá štatutárny orgán subjektu verejnej správy“.

2. porušila pravidlá rozpočtového hospodárenia podľa zákona §19 č. 523/2004 Z.z., o rozpočtových pravidlách verejnej správy, nakoľko bolo zistené, že v rámci rozpočtu boli prostriedky uvoľňované nie podľa schváleného rozsahu plnenia úloh jednotlivých stredísk zahrnutých v rozpočte. Podľa §19 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy „je štatutár povinný zabezpečiť, aby sa verejné prostriedky uvoľňovali iba v takej výške, aká zodpovedá rozsahu plnenia úloh zahrnutých v rozpočte“. Podľa ustanovenia §19 ods.6, toho istého zákona „je subjekt verejnej správy povinný pri používaní verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia“.

3. nedodržala ustanovenia zákona č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov, nakoľko v organizácii nebola zabezpečená finančná kontrola ktorou by sa overoval a kontroloval účel a podmienky využitia finančných prostriedkov. Podľa §8 písm. a) zákona o finančnej kontrole „orgán verejnej správy zodpovedá za zabezpečenie vytvorenia a rozvíjania finančného riadenia“. V organizácii nebola na žiadnom stupni riadenia zabezpečená predbežná finančná kontrola v zmysle ustanovenia §9 ods.1) zákona o finančnej kontrole. Podľa tohto ustanovenia je organizácia povinná „zabezpečovať predbežnú finančnú kontrolu tak, aby sa overil súlad pripravovanej finančnej operácie so schváleným rozpočtom so zameraním na hospodárnosť a účelnosť použitia verejných prostriedkov“. Podľa §9 ods.4 „finančné operácie nemožno vykonávať alebo v nich pokračovať bez ich overenia predbežnou finančnou kontrolou“.

4. organizácia vystupujúc ako účtovná jednotka konala v rozpore so zákonom č. 431/2002 o účtovníctve, nakoľko tak ako bolo v rámci tejto Správy uvedené, v zásadných prípadoch neúčtovala o skutočnosti, vykonávala klamlivé fiktívne účtovne zápisy, skresľovala stavy a pohyby na bankových účtov a na záväzkov, nievierohodným spôsobom zabezpečovala ročné účtovne závierky. Nezakladala do dokumentácie doklady preukazujúce skutočne vykonané finančné operácie. Overovať a kontrolovať zo strany kontrolného orgánu bolo možné v niektorých prípadoch len prostredníctvom zápisov uskutočnených v počítači. Podľa §8 ods.1) zákona o účtovníctve je účtovná jednotka „povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov“. Podľa §7 ods1.) uvedeného zákona je povinná „účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach a o finančnej situácii účtovnej jednotky“. Podľa §10 ods.1 f ) zákona o účtovníctve je povinná pri vykonaní účtovného záznamu zabezpečiť podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad a podpisový záznam zodpovednej osoby za jeho zaúčtovanie.

- zdroj: Materiál č. Z 146/2011




Ľudia pre Malacky - Mesto - 31.10.2011 - 6532 čítaní
URL: http://www.ludiapremalacky.sk/clanok/kontrola-v-mscss-ukoncena/