ĽudiapreMalacky.sk » Hlavná kontrolórka zabezpečí dôkazy pre vyšetrovanie

Druhým najdiskutovanejším a verejnosťou sledovaným bodom bola čiastková správa hlavnej kontrolórky mesta k situácii v Mestskom centre sociálnych služieb. Poslanci na svojom rokovaní dostali od hlavnej kontrolórky informácie o priebehu kontroly. Na rokovaní boli postavení pred rozhodnutie o odvolaní samotnej riaditeľky.

Druhým najdiskutovanejším bodom rokovania bola čiastková správa k situácii v Mestskom centre sociálnych služieb. Hlavná kontrolórka mesta Ľubica Čikošová vo svojom úvodnom slove prezentovala poslancom, že ide o čiastočný výstup z kontroly, kontrola stále prebieha. Vysvetlila, že podala trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu sprenevery. Poslancom vysvetlila, že potom čo jej a primátorovi oznámila riaditeľka, že dlh voči Sociálnej poisťovni je už uhradený a vec je vyriešená, si vyžiadala ďalšie doklady a vec si preverila sama. Keďže sa jej nezdali niektoré operácie, zahájila na základe vlastného rozhodnutia výkon kontroly.

Vo svojom slove na úvod ukázala poslancom aj schémy, akým spôsobom boli prevádzané peniaze na osobný účet. Hlavná kontrolórka uviedla, že spôsob prevodu a machinácií bol dobre premyslený. Účtovníčka organizácia mala uskutočniť prevod časti peňazí dokonca v ešte v deň, kedy v organizácii začala kontrolu. Prevody peňazí sa diali od začiatku nástupu účtovníčky do organizácie. Najskôr učtovníčka používala ako podklad pre prevody faktúry, neskôr už realizovala platby priamo bez podkladov.

Poslancov oboznámila s najnovšími informáciami. Suma, ktorá podľa kontroly mala byť prevedená na súkromný účet mimo organizácie, dosiahla podľa doteraz zisteného stavu výšku 136 019 EUR. Preto aj rozšírila podané trestné oznámenie o spôsobenú výšku škody.

Hlavná kontrolórka reagovala na otázky poslancov aj k výkonu predchádzajúcej kontroly, ktorú vykonala v tejto organizácii v predchádzajúcom roku. Podľa jej slov boli tieto prevody priebežne ťažko odhaliteľné. Zahŕňalo by to kontrolu vyše 1200 faktúr. Muselo by vzniknúť konkrétne podozrenie, na základe ktorého by sa sústredila pozornosť na operácie v účtovníctve. Kontrolu, ktorú vykonala v decembri 2010, sa vzťahovala za rok 2009 a predmetom jej kontroly bolo dodržiavanie rozpočtových pravidiel, rozpočtovania príjmov, nakladanie s majetkom organizácie. Zistenia, ktoré predložila poslancom, navrhla riešiť prijatím nových opatrení. Rovnako vykonala kontrolu s týmto predmetom kontroly v ďalších príspevkových organizáciách.

V diskusii poslanci poukazovali predovšetkým na zlyhanie vnútorného systému kontroly, čo podporilo konanie zamestnankyne. Podľa zistenia bola ešte do rokovania zastupiteľstva zamestnankyňou organizácie. Diskusiu otvoril najdlhším príspevkom poslanec Říha, ktorý vyjadril vo svojom príspevku sklamanie, keďže doteraz podľa jeho slov považoval organizáciu za dobre fungujúcu. Opakovane žiadal od riaditeľky vysvetlenie, ako sa môže stať, že riaditeľka organizácie nemá prehľad o sume peňazí na účtoch a prečo neboli potvrdzované prevody do banky samou riaditeľkou.  Poslanec vyslovil, že za najväčšie pochybenie považuje to, že  riaditeľke nechýbalo v hospodárení 136 tisíc EUR. Otvoril tým otázku schvaľovania rozpočtov aj iných organizácií. Vyzval poslancov, aby začali ako zbor k rozpočtom organizácií pristupovať zodpovedne. Odôvodňoval to tým, že nie je možné, aby si riaditelia vytvárali prebytky, ktoré v ďalšom období napájajú do rozpočtu. Záverom poslanec požiadal o uplatnenie si náhrady škody v trestnom konaní a preskúmanie, či neboli peniaze prevádzané aj na iné čísla účtov, o ktorých sa ešte nevie. Polícia by mala skúmať podľa neho aj otázku spolupáchateľov. Počas diskusie k svojmu príspevku uviedol, že vo veci zodpovednosti riaditeľky má vzhľadom na nezodpovedané otázky už jasno.

Poslanec Andil sa v diskusii zaujímal o systém auditu, ktorý sa využíva v obchodných spoločnostiach. Na slová poslankyne Janíkovej, že sú audity nákladná záležitosť, reagoval poslanec Ondrovič slovami, že cena auditu môže byť menšia ako chýbajúcich 136 tisíc EUR.

Poslanec Spusta v diskusii poukazoval na širší problém účtovania a kontroly zo strany štátu. Prítomným vysvetľoval, že mestu podľa neho chýba jednotný systém prehľadu o hospodárení organizácií. Poslankyňa Trenčanská sa v diskusii ako posledná spýtala, kto nahradí vzniknutú škodu a vráti mestu peniaze.

Poslanci rozhodovali o odvolaní riaditeľky

Po skončení diskusie sa vyjadril k situácii primátor mesta Ondrejka. Vo svojom vystúpení vyslovil, že zistené skutočnosti sú podľa neho závažné. Vyslovil obavu, že mesto bude ešte platiť sankcie za neuhradené odvody do Sociálnej poisťovne. Takisto si nie je istý, či vo veci nie je zapojených viacero osôb, čo by sa malo preskúmať. Vo svojom príspevku vyslovil, že si váži viacerých myšlienok a slov poslanca Říhu, že pripustil rozdielny prístup zo strany zboru k záverom z kontrol mestského úradu a organizácií, čo pociťuje dlhšie aj on.

Primátor mesta požiadal poslancov, aby uložili hlavnej kontrolórke výkon kontroly aj za predchádzajúce roky všetkých peňažných operácií. Zároveň aby kontrolórka zabezpečila a uchovala dôkazy, aby neprišlo k zmareniu vyšetrovania. Vo svojom slove dal návrh na odvolanie riaditeľky organizácie Daniely Mračnovej, ktorý odôvodnil závažnosťou situácie. Poslancom povedal, že ak sa nepreukáže pochybenie riaditeľky, nemá problém ju znova vymenovať do funkcie riaditeľky.

Na tento návrh zareagoval poslanec Říha, ktorý požiadal, aby pred samotným rozhodnutím zastupiteľstva mohla vystúpiť pred poslancami riaditeľka, ktorá by sa mala vyjadriť k diskusii a návrhu na odvolanie. Poslanec požiadal aj o prerušenie rokovania, aby sa mohli poslanci spolu porozprávať sami mimo rokovaciu miestnosť.

V slovách riaditeľky, ktorá predstúpila pred poslancov, bol cítiť smútok a pokoru. Riaditeľka sa poslancom prihovorila, že pracuje v zariadení 30 rokov, snažila sa vybudovať silné zariadenie, na ktoré by bolo mesto hrdé. Robila všetko pre spokojnosť klientov zariadenia. Na záver povedala, že jej je ľúto, čo sa stalo.

Poslanci sa po zhruba trištvrte hodiny vrátili do rokovacej sály a prijali uznesenie, ktorým hlavnú kontrolórku požiadali o rozšírenie kontroly podľa návrhu primátora. Uložili jej aj zabezpečenie dôkazov. Návrh na odvolanie riaditeľky nebol prijatý, za odvolanie hlasovali 4 poslanci, zdržali sa 3 poslanci a proti hlasovali 10 poslanci. Poslanec Mračna sa rokovania tohto bodu nezúčastnil.

Poslanci vo svojich reakciách zdôraznili, že treba počkať na oficiálny výsledok kontroly od hlavnej kontrolórky mesta.



Ľudia pre Malacky - Mesto - 15.04.2011 - 7779 čítaní
URL: http://www.ludiapremalacky.sk/clanok/hlavna-kontrolorka-zabezpeci-dokazy-pre-vysetrovanie/