ĽudiapreMalacky.sk » Decentralizácia MŠ v Malackách – áno alebo nie?

V poslednom období sa zvyšuje občianska angažovanosť aj v komunálnej sfére v Malackách. Jednou z oblastí záujmu je aj činnosť Materskej školy Kollárova, ktorej vedenie zabezpečuje výchovu detí v rôznych lokalitách mesta. V posledných mesiacoch sme prijali od viacero ľudí podnet zaoberať sa aj možnosťou rozdelenia tejto jednej veľkej škôlky na viacero menších, aby si navzájom prirodzene konkurovali a tým boli nútené zvyšovať kvalitu svojej činnosti.

V úvode tohto článku sú komplexnejšie informácie o MŠ v Malackách, potom  sú analyzované výhody a nevýhody decentralizácie a v texte je zmienených aj viacero postrehov i návrhov.

Základné aktuálne informácie o MŠ v Malackách

MŠ je rozpočtová organizácia mesta a má 5 elokovaných budov, ktoré sú umiestnené na uliciach Štúrova, Bernolákova, Hviezdoslavova, Kollárova a Rakárenská. Navštevuje ju teraz cca. 585 detí. MsZ schválilo pre rok 2012 materskej škole ročnú dotáciu na prevádzku  a mzdy na jedno dieťa 1904 eur. Čiže škôlka by mala dostať  tento rok dotáciu od mesta  1 115 340 eur. Ďalej má škôlka aj vlastné príjmy. Sú to príspevky od rodičov na školné, stravu, 2% a pod.

V roku 2011 to bolo spolu cca. 66 000 eur. Finančný transfer od mesta je rozdelený na 12 častí a chodí na účet MŠ väčšinou na konci mesiaca. V súčasnosti mesto neposiela transfery MŠ v plnej výške. MŠ dostala do mája tohto roku od mesta v transferoch o cca. 46 000 eur menej, následkom čoho MŠ bola dlžná v máji na faktúrach cca. 25 000 eur svojim dodávateľom. Príčinou je aj to, že mesto má zase v porovnaní s plánovaným rozpočtom z decembra 2011 v skutočnosti nižšie rozpočtové  príjmy o 111 782 eur na prenesený výkon štátnej správy na úsek školstva.

MŠ zamestnáva 57 pedagogických zamestnancov, 22 nepedagogických zamestnancov a 17 v Školských jedálňach.  Vedenie škôlky sídli na Kollárovej a každá elokovaná budova má svoju zástupkyňu, ktorá zároveň  aj vyučuje vo svojej triede.

Aj napriek tomu, že mesto na jeseň sprevádzkovalo z dôvodu nárastu počtu detí ďalšiu elokovanú budovu s kapacitou 115 miest (Rakárenská), všetci záujemcovia, ktorí poslali tento rok prihlášku sa do škôlky z kapacitných dôvodov nedostanú. Neprijatých bude teraz cca. 53 detí. V dvanástich prípadoch je mamička  doma ešte na materskej s ďalším dieťaťom a ostatné neprijaté deti sú narodené po februári 2010.

Príjmanie detí  do MŠ

V zmysle zákona 245/2008 § 59 rozhoduje  riaditeľ MŠ o prijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie. Na predprimárne vzdelávanie v materských školách sa prijíma spravidla dieťa od troch do šiestich rokov jeho veku; výnimočne možno prijať dieťa od dvoch rokov veku.

Prijímanie detí do materskej školy doplňuje  aj vyhláška č.306/2008 Ministerstva školstva  o materskej škole v § 3 odseku (2) – „Do materskej školy sa prijímajú deti priebežne alebo pre nasledujúci školský rok. Miesto a termín podávania žiadosti pre nasledujúci školský rok zverejní riaditeľ po dohode so zriaďovateľom na budove materskej školy a inom verejne dostupnom mieste spravidla od 15. februára do 15. marca. Riaditeľ spolu s miestom a termínom zverejní aj podmienky prijímania detí do materskej školy. Prednostne sa prijímajú deti, ktoré dovŕšili piaty rok veku, deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou a deti s dodatočne odloženou povinnou školskou dochádzkou. Ostatné podmienky prijímania detí určí riaditeľ a po prerokovaní s pedagogickou radou školy zverejní na viditeľnom mieste.“

Počet detí v triedach je takisto daný zákonom č. 245/2008 v § 28. Po novom zriaďovateľ môže dať návrh na prijatie väčšieho počtu detí, s čím ale musí súhlasiť aj Rada MŠ.

Tento rok mesto odporučilo zvýšiť počet detí v MŠ o max. tri deti na triedu. Rada MŠ schválila na poslednom zasadnutí na návrh riaditeľky počet detí na nasledujúci rok  597 (celková kapacita je 586).

História zriaďovateľov

Za socializmu patrili materské škôlky  pod Ministerstvo školstva. Neskôr patrili pod Okresný úrad v Bratislave. Potom patrili pod školskú správu v Bratislave (všetky škôlky z kraja). Potom patrili pod okresný úrad v Malackách (všetky škôlky z okresu).

A od 1.6.2002 prešli kompetencie na základné a materské školy od štátu na samosprávy. Štát odvtedy rozdelil  financovanie školstva na dve časti. Prvá časť  tzv. prenesené kompetencie, kde si štát nechal povinnosť zabezpečiť financovanie základných škôl a druhá časť  tzv. originálne kompetencie, kde si štát definoval len prispievanie na školské jedálne, materské školy, centrum voľného času (CVČ) a základné umelecké školy (ZUŠ).

V tom čase bolo v Malackách 6 materských škôl. Každá z nich bola samostatný právny  subjekt. Presunom kompetencií mesto následne muselo riešiť  problém s ich financovaním. Čiže štát presunul zodpovednosť na mesto, ale nedal na udržiavanie vtedy aktuálneho stavu dostatok financií. Uvažovalo sa vtedy aj o vyšších poplatkoch, ktoré mali platiť  rodičia detí v MŠ. Nakoniec  v tom čase MsZ  schválilo zlúčenie týchto 6 škôlok pod jeden právny subjekt,  aby bolo ich riadenie efektívnejšie a úspornejšie.

Poslanci MsZ  nechceli preniesť finančnú ťarchu na rodičov detí alebo rozpočet mesta. V tých rokoch prichádzalo na svet menej detí než pred tým, tak mesto hľadaním úspor zredukovalo počet svojich škôlok zo 6 na 4. Mestom bola zrušená škôlka na Juhu (Ľ. Fullu, dnes Betánia) a škôlka na Pezinskej ulici (dnes Happy Land).

Zdroj: MH 8/2004

Paradoxne práve od roku 2002 začalo opäť malých detí v Malackách pribúdať, (pozri graf)

Neskôr ešte štát zmenil legislatívu a znížil dovolené počty detí v triedach.  Odvtedy samospráva stojí pred novým problémom – a to je vyšší dopyt po miestach, než je kapacita. MsZ  v januári 2010 schválilo úver 400 000 eur na zabezpečenie otvorenia novej elokovanej budovy (Rakárenská) s kapacitou 115 miest.

Analýza  výhod  a nevýhod centralizácie/decentralizácie MŠ

Z uvedeného vyplýva, že rozdeliť škôlku na 5 samostatných právnych subjektov je finančne nákladnejšie a z tohto dôvodu v súčasnosti s vysokou pravdepodobnosťou asi aj nepriechodné.

Ako prenesenie kompetencií riešili niektoré iné samosprávy?

Po prenesení zriaďovateľských kompetencií pre ZŠ a MŠ na mestá a obce riešilo  financovanie určite väčšina samospráv. Malacky išli cestou ako to urobili v Senici. Čiže zlúčili všetky škôlky do jednej. V niektorých obciach a mestách išli inou cestou než my v Malackách. Niekde sa zlučovala základná a materská škola do jedného právneho subjektu. Viď. napr. ZŠ s MŠ Česká v Bratislave. Táto základná škola v Bratislave tvorí jeden právny subjekt  s dvomi materskými školami. Alebo takto funguje aj ZŠ s MŠ vo Veľkých Levároch

A ako by takýto model mohol napr. vyzerať v Malackách?  V zriaďovateľskej pôsobnosti máme tri základné školy:

Pri modeli spájania ZŠ s MŠ by to napríklad mohlo  v Malackách vyzerať  takto:

V takomto prípade by MŠ bola rozdelená na tri časti. Mestskému rozpočtu by nestúpli z takejto decentralizácie navyše náklady. Možno by sa aj niečo ešte ušetrilo. Základná škola by musela mať navyše jednu alebo dve zástupkyne pre MŠ. Riaditeľ (ka) ZŠ by rozhodoval(a) aj o prijatí dieťaťa do MŠ.

Čo sa vlastne chce decentralizovaním MŠ dosiahnuť?

Chce sa zvyšovať  kvalita činnosti MŠ, chce sa aby boli deti v škôlke spokojné  a aby bolo dobre o nich postarané. Zároveň je potrebné, aby aj učiteľky boli spokojné a aby ich práca s deťmi bavila. A v konečnom dôsledku, aby boli spokojní aj rodičia. A samozrejme aby aj financovania materských škôl z rozpočtu mesta bolo efektívne.

Tento cieľ sa možno dá dosiahnuť  aj inými metódami a nielen rozdelím  škôlky napr. na  päť právnych subjektov.

Dotazník pre rodičov

Tento rok v apríli bol distribuovaný rodičom detí v MŠ celkom rozsiahly dotazník. Cieľom bolo získať takouto formou spätnú väzbu o činnosti celej škôlky. Viac v príspevku Dotazník pre rodičov detí materskej školy v Malackách.

Oslovených bolo 544 respondentov, z toho vrátených vyplnených formulárov bolo 343 kusov. Čiže zúčastnilo sa 63 % respondentov. V dotazníku rodičia poslali vedeniu rozsiahle množstvo informácií. Bolo veľa pozitívnych informácií, ocenenie práce, ale bola kde tu aj nejaká kritika.

Rada MŠ sa na poslednom rokovaní s vyhodnotením dotazníka vzhľadom na rozsiahlosť informácií len stručne oboznámila. Vráti sa k nemu v septembri, kde bude aj vedenie MŠ  prezentovať riešenie niektorých situácií na ktoré poukázali  rodičia. Mnohé informácie budú použité aj pri tvorbe nového vzdelávacieho programu, ktorý v súčasnosti metodičky v MŠ pripravujú. K vyhodnoteniu dotazníka pre rodičov sa budeme snažiť ešte v budúcnosti uverejniť  samostatný článok.

Na Hviezdoslavovej pribudla informačná nástenka pri vstupe do budovy škôlky.

Na záver môj názor

Na základe všetkého vyššie uvedeného si osobne si myslím, že v súčasnosti by som materskú škôlku nerozdeloval. Napĺňal by som cieľ – zvyšovanie kvality činnosti MŠ napr. takou formou ako bol ten aprílový dotazník.

Na budúci rok na jar plánujeme urobiť opäť ďalší. Získame novú spätnú väzbu od rodičov, porovnáme názory a vyhodnotíme, či napr. nové opatrenia pomohli a ako, alebo či sa niečo iné nové vyskytlo. Vieme  položiť aj otázky, ktoré budú viac zamerané na porovnanie jednotlivých elokovaných budov.

Je tu ešte aj možnosť navrhnúť na rade MŠ vypracovanie dotazníka aj priamo pre zamestnancov škôlky. Dať aj nim možnosť, podobne ako to už mali rodičia detí,  vyjadriť svoj názor, čo sa im na škôlke páči a čo nie. Čo by chceli zmeniť, prípadne oceniť to, čo je dobré... atď.  (Len pre názorný príklad uvádzam, že napr. ja v mojej  práci vyplňujem  tiež raz ročne anonymný dotazník, ktorým  hodnotíme všetci zamestnanci fungovanie súkromnej  spoločnosti, v ktorej pracujeme.)

Za ten čas, čo sa venujem škôlke ako rodič a aj ako člen rady MŠ sledujem, že najväčšia kritika a nespokojnosť rodičov je v súčasnosti v procese prijímania nových detí do škôlky. Je to však trochu aj spôsobené už vyššie zmieneným väčším dopytom, než je kapacita miest.

A za tohto stavu je určite potrebné aj pracovať na sprehľadnení celého procesu príjmania detí do MŠ. Keď väčší dopyt pominie, tak aj v organizačne väčšej škôlke si budú môcť rodičia vyberať  elokovanú budovu. Každá budova by sa mala napr. postupne aj profilovať a mať aj trochu iné zameranie, ako je to navrhnuté v školskom vzdelávacom programe. Len veľmi stručne z neho vyberám zamerania:

A na záver už posledný názor. Decentralizovaním MŠ nebudeme mať automaticky 100 % záruku, že kvalita všetkých menších škôlok bude vyššia. Vyššiu kvalitu získame vtedy, keď sa o zlepšenie činnosti alebo o problémy škôlok budú zaujímať nielen občasné kontroly, ale samozrejme aj všetci zamestnanci, zástupcovia samosprávy  a čo najviac rodičov. Všetko je to o ľuďoch :)



Marián Andil - Reakcie, názory - 21.06.2012 - 10147 čítaní
URL: http://www.ludiapremalacky.sk/clanok/decentralizacia-ms-v-malackach-–-ano-alebo-nie/