ĽudiapreMalacky.sk » Bezpečnosť dopravy v Malackách, projekt ROSEMAN

Výskumno-vzdelávací projekt ROSEMAN je projektom cezhraničného manažmentu bezpečnosti cestnej dopravy, je zameraný na vzorové riešenie manažmentu bezpečnosti cestnej dopravy, na implantáciu prvkov upokojenia dopravy a návrhy zmien legislatívy v oblasti bezpečnosti cestnej dopravy.

Bilaterálny projekt ROSEMAN rieši Katedra dopravných stavieb v Bratislave spolu s rakú-skym Kuratóriom pre cestnú bezpečnosť KfV a modelovými obcami Malacky a Kostolište. Obce Malacky a Kostolište pristúpili do konzorcia riešiteľov projektu ROSEMAN ako partneri. Mesto Malacky takto na realizáciu dopravno-bezpečnostných opatrení získa 84000 € pri 5% spolufinancovaní.

Analýza nehodovosti, na štátnych a regionálnych cestách, počas obdobia piatich rokov preukázala, že v Malackách sa na ceste I/2 kumulujú smrteľné dopravné nehody a nehody s následkami na zdraví v dvoch lokalitách (obr.1):

Obrázok 1 -  Smrteľné dopravné nehody a nehody s následkami na zdraví –  Malacky, cesta I/2, r. 2003-2007

Následne vykonaná cestná bezpečnostná inšpekcia potvrdila existenciu problémov s bezpečnosťou dopravy a poskytla odporúčania pre návrh riešení. Navrhnuté dopravno - bezpečnostné opatrenia, znižujú pravdepodobnosť vzniku a intenzitu následkov dopravnej nehody práve v najproblematickejších lokalitách na ceste I/2.

Brnianska ulica

Predmetom riešenia je priestor nachádzajúci sa bezprostredne na vstupe cesty I/2 do zastavaného územia mesta. Navrhovaná stavba sa nachádza pred križovatkou s Mlynskou ulicou. Na začiatku mesta je cesta I/2 stále široká 11,5m so spevnenými krajnicami, odvodnením do priekop, bez chodníkov. V súčasnosti sú v riešenom území vyznačené vodorovným značením jazdné pruhy šírky až 4,5m a komunikácia je v dlhom priamom úseku. Vodiči na vstupe do mesta nespomaľujú.

Podľa projektu sa vybuduje stredný deliaci ostrovček a jazdné pruhy sa zúžia na 3,25m. Ostrovček umožnil vloženie pruhu pre odbočenie vľavo z cesty I/2 do Mlynskej ul. Vytvorenie „vstupnej brány“ výraznejšie upozorní vodičov na nutnosť zmeny režimu jazdy. Návrh tohto opatrenia sa javí ako štandardný, ale vzhľadom na existujúce križovatky, vjazdy a šírkové usporiadanie bolo nutné získať od ministerstva dopravy súhlas s odlišným technickým riešením voči STN.

Obr. 2 - Návrh opatrení na Brnianskej ulici

Záhorácka ulica

Prieťah cesty  I/2 Malackami prechádza mestom ako najvýznamnejšia mestská zberná komunikácia. Šírkové usporiadanie je rôznorodé a ťažko sa dá jednotne charakterizovať. Navrhovaná stavba sa nachádza na Záhoráckej ulici medzi dvomi križovatkami s Pribinovou ulicou a križovatkou na Kláštornom námestí.
V súčasnosti sú na Záhoráckej ul. v riešenom území dva klasické priechody pre chodcov vyznačené zvislým a vodorovným dopravným značením. Navrhované opatrenia sa zameriavajú na zvýšenie bezpečnosti chodcov na priechodoch formou úpravy priechodov s cieľom skrátenia času pobytu chodcov na vozovke a zlepšenia ich viditeľnosti vodičmi automobilov. Navrhované opatrenia pozostávajú z úpravy dvoch existujúcich priechodov pre chodcov - pri objekte AFK a pri soche sv. Floriána.

Priechod „AFK“: Na ľavej strane sa navrhuje v úrovni chodníka v dĺžke 17m vysunutá plo-cha šírky 2,5m (na úkor zastavovacieho pruhu) ktorá umožní bezpečnejšie čakanie chodcov pred prechádzaním cez vozovku. Zvislé dopravné značenie priechodu sa doplní zariadením na detekciou pohybu chodcov s následnou výstražnou optickou signalizáciou. (obr.3). Takto sa skráti čas priechodu chodcov cez vozovku a čakajúci chodci budú viditeľní, detektor za-chytí čakajúcich chodcov a rozbliká svetlá vo vozovke čím upozorní vodičov na chodcov aj v noci, či za zhoršenej viditeľnosti.

Obr. 3 - Návrh opatrení na priechode pred „AFK“

Priechod „Florián“: Na tomto priechode sa navrhujú vysunuté plochy po obidvoch stranách komunikácie a zároveň aj stredový ochranný ostrovček. Účelom ostrovčeka je rozdeliť priechod na dve časti a umožniť tak bezpečnejší pohyb chodcov. Čas expozície riziku zrážky s automobilom sa skráti približne o polovicu, čakajúci chodci budú vďaka vysunutým plo-chám a strednému deliacemu ostrovčeku viditeľní vodičmi automobilov (obr.4)..

Vzhľadom k tomu, že v súčasnosti šírka obidvoch núdzových pruhov nespĺňa požiadavky STN 73 6110, projekt navrhuje posun osi komunikácie tak, aby sa na ľavej strane vytvoril zastavovací pruh šírky podľa STN - 2,75m a na pravej zostane atypický núdzový pruh š. 0,75 – 1,0m. V celom riešenom úseku sa obnoví vodorovné dopravné značenie a zvýrazní sa trvalými dopravnými gombíkmi. Obidva priechody sa vybavia hmatateľnou dlažbou v zmysle vyhlášky č. 532/2002 Z.z. a vyhlášky č. 9/2009 Z.z.

Obr. 4 - Návrh opatrení na priechode „Florián"

Cieľom navrhovaných dopravno-bezpečnostných opatrení je dosiahnuť zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky na prieťahu cesty I/2 mestom Malacky. Ich realizácia sa očakáva už v blízkej dobe (august - september). Vo verejnom obstarávaní mesto vysúťažilo nižšiu ako rozpočtovanú cenu. Vďaka dobrej spolupráci STU - Katedry dopravných stavieb a zamestnancov MsÚ v Malackách budú ušetrené prostriedky použité na rozmiestnenie ôsmich meračov rýchlosti (Obrázok 4). Rozmiestnenie meračov rýchlosti nebude realizované súčasne s budovaním hore uvedených opatrení, avšak merače rýchlosti by mali byť inštalované do konca roka 2011. Merače rýchlosti budú vybavené štatistickými modulmi, ktoré budú poskytovať cenné dopravnoinžinierske dáta, ktoré bude možné ďalej využiť vo výskume ale i praxi.

Obr. 4 - rozmiestnenie meračov rýchlosti

Po realizácii navrhovaných opatrení sa očakáva zvýšenie bezpečnosti a zlepšenie súčasnej dopravnej situácie. Úspešnosť a efektívnosť väčšiny opatrení v oblasti bezpečnosti cestnej premávky závisí aj od ich akceptácie verejnosťou. Realizácia projektu ROSEMAN a propagácia jeho výsledkov slúži na zvyšovanie povedomia o bezpečnosti cestnej premávky nielen v odbornej verejnosti, štátnej správe a samospráve, ale aj v laickej verejnosti. Na už zrealizované opatrenia, ktoré boli rovnako financované z projektu ROSEMAN sa môžete už teraz pozrieť cestou do Kostolišťa. Ako vidieť, spolupráca miest s vysokými školami a výskumnými inštitúciami je jednou z ciest ako získať v regióne BSK financie na riešenie niektorých problémov a ďalší rozvoj miest.

Ing. Milan Ondrovič, PhD.
Projektový asistent
STU – SvF – Katedra dopravných stavieb



Milan Ondrovič - Mesto - 02.08.2011 - 6437 čítaní
URL: http://www.ludiapremalacky.sk/clanok/bezpecnost-dopravy-v-malackach-projekt-roseman/