Ľudia pre Malacky » Ponuka novej filozofie práce stavebného úradu

Krátke správy

27.04.2023
Záchranná brigáda Hasičského a záchranného zboru v Malackách v súčinnosti s Okresným riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru v Malackách pozýva verejnosť pri príležitosti osláv sviatku svätého Floriána, patróna hasičov, na Deň otvorených dverí, ktorý sa uskutoční dňa 05. mája  v čase od 08.30 h do 12.00 h v priestoroch Záchrannej brigády Hasičského a záchranného zboru v Malackách na Továrenskej ulici č. 1.

30.10.2022
Z 10 kandidátov ĽPM sme získali 10 poslaneckých mandátov. Novým poslancom zastupiteľstva sa stane náš kandidát Tomáš Beňo.Kandidát na primátora Juraj Říha uspel so 4171 hlasmi, čo predstavuje 79,81 % z 5 226 platných hlasov odovzdaných všetkým kandidátom.


» Archív krátkych správ

Inzercia

Ordinačné hodiny

Posledné komentáre

eva11.03.2024
Ulica Martina Benku prejde...

Michal11.08.2023
Ulica Martina Benku prejde...

nobody29.06.2023
Primátor Říha: Stavebný ruch ustane...

Gusto25.04.2023
Mesto obstaráva cyklotrasu z...

Max24.03.2023
Začala stavebná úprava svetelnej...

Luboš06.03.2023
Mesto získalo takmer 950 tisíc eur na...

Peter Ditrich06.02.2023
Rok 2023 sa začne výstavbou škôlky...

mm30.04.2022
Futbalový štadión by sa mal...

Príspevky z fóra

jan04.12.2023

Jana19.10.2022

dj24.03.2022

Peter Ditrich16.03.2022

Ondro05.08.2021


Príspevky z tém

otázka19.04.2017
Družstevná v Malackách

riki18.03.2015
Skatepark Malacky

pre pána primátora..16.02.2015
Skatepark Malacky

občan daňový poplat13.02.2015
Skatepark Malacky

ironik12.02.2015
Skatepark Malacky

Ponuka novej filozofie práce stavebného úradu

V minulom týždni som uverejnil kritický pohľad na niektoré rozhodnutia stavebného úradu. Netreba veci brať osobne, treba na ne hľadieť vecne v záujme pomenovať negatívne javy a následne predložiť alternatívu fungovania. Prijal som výzvu, ktorá vyplynula z mnohých diskusných príspevkov a predstavujem moju víziu o fungovaní stavebného úradu.

Je dôležité podľa mňa nezatvárať si oči, či až nebyť slepými. Rozumné návrhy primátora mesta aj mestského úradu sme vždy podporili. Rovnako ale očakávame férové podmienky hry a podporu našich návrhov. Treba si otvorene povedať, že pod ťarchou 15 rokov vo funkcii môže človek skúšať manévrovať a hovoriť viacerým ľuďom viaceré verzie príbehu. Nebuďme preto prekvapení, že napovrch občas vychádzajú veci, o ktorých sme len dovtedy počuli. Preto aj niektorých mohol môj predošlý článok k stavebnému úradu zaskočiť, niektorých ani neprekvapil, niektorí ocenili otvorenosť.

To, že som pomenoval primátora mesta v článku je samozrejmé. Je štatútar mesta, ktorý ma ako jediný z nás výkonnú moc. Určite si je vedomý zodpovednosti, ktorú nesie aj za stavebný úrad. Preto sme ako poslanci uvítali, že sám prišiel s tým, že niektoré veci sa diať nemôžu a vyvodí zodpovednosť. Ak tvrdím, že som k niekomu stratil dôveru, nemôžem si predsa o pár dní tohto človeka pustiť do úzkeho tímu na realizáciu projektu odkanalizovania. To je potom alibizmus. Alebo možno strach byť otvorený k svojim podriadeným na úrade. Mám na mysli nedávny prípad podvrhu zmien územného plánu, ktorý bol predmetom mimoriadneho rokovania zastupiteľstva, o čom striktne mlčia mestské médiá. Preto ma veľmi prekvapil ten obrat vo veci a navyše do toho vošlo podozrenie z nesúladu Shell s územným plánom mesta.

Napriek tomu, že máme s primátorom mesta veľa spoločných názorov na rozvoj Malaciek, máme aj rozdielne prístupy v niektorých otázkach. Ale tak to má podľa mňa byť, je to zdravé v demokracii. Jozef Ondrejka je riadne zvolený primátor mesta, ktorého zvolenie rešpektujem. V záujme mesta sa na mnohých návrhoch vieme dohodnúť a vzájomne podporiť. Dokázal som verejne podporiť v kritickom hlasovaní na Rade predsedov komisií primátorove návrhy pri dotácii na rekonštrukciu Svätých schodov, alternatívy smerovania rekonštrukcie verejného osvetlenia, nájdenie systému vysporiadania vlastníckych vzťahov pod cestami a mnohé ďalšie. A podobne som uvítal, keď podporil naše návrhy na dobudovanie nových vetiev kanalizácie, rekonštrukciu strechy a komínov v kaštieli, prijatie stratégie novej parkovacej politiky a ďalších. Máme do konca volebného obdobia vyše roka a pol. Z tohto pohľadu sa treba odosobniť a ako sa vraví, "vyhrnúť rukávy a makať".

Ak má niekto pocit, že som sa ho dotkol, treba mi to napísať, kontakty mám verejné. Ale nech nechce nikto odo mňa, aby som držal ústa, ak vidím, že sa tu opakovane preukazuje rozdielny prístup k bežným obyvateľom a niektorým podnikavcom. V mnohých prípadoch sme sa s niektorými úradníkmi otvorene rozprávali o procesoch a nedostatkoch, ktoré treba odstrániť, pretože sám viem pochopiť niektoré pracovné omyly. Zamestnanec úradu, ktorý vykonáva svoju prácu rád a aj poctivo, sa nikdy nemá čoho obávať.

Veci, ktoré som uviedol, som podložil faktami. Ani ja nie som neomylný, nechám si oponovať vo všetkých doterajších námietkach k územného plánu aj právnych názoroch, ktoré som uviedol. Doteraz neprišiel ani jeden.

Ako ďalej so Shell?

Vrátim sa teda k diskusii, niektorí diskutujúci sa pýtali, čo ďalej. Ak sa zaujímali o prípad čerpacej stanice Shell, bolo by fajn, aby skončil prebiehajúci štátny stavebný dohľad a podľa záverov by malo mesto a stavebný úrad urobiť nápravu. Ide o prenesený výkon štátnej správy, čiže nemáme oprávnenia vstúpiť do tohto procesu. Spolu s tým by mali byť zodpovedané odborné otázky, ktoré som položil, teda či:

  • môže stavebný úrad niekomu vydať územné rozhodnutie na základe len smerného zadania zmien a doplnkov bez schválenia účinnej zmeny územného plánu mesta,
  • či s týmto vedomím môže byť vydané stavebné povolenie,
  • a ako môže niekto užívať stavbu bez kolaudácie.

Osobne ma zaujíma aj to, či je to len rovina pocitu alebo aj záväzných pravidiel, že niekto vykonáva dohľad k činnosti, ktorá súvisí s rozhodnutiami, ktoré sám predtým vydal.

Alebo to celé dať ako podnet Obvodnému úradu v Bratislave (Krajský stavebný úrad).

Vieme urobiť aj to, že predmetné schvaľovanie zmien a doplnkov územného plánu mesta, ktoré je na pláne v júni, odložíme do času skončenia štátneho stavebného dohľadu. Hoci osobne si myslím, že to nie je potrebné, keďže vydávanie územného rozhodnutia sa riadi podľa stavu územného plánu mesta účinneho v čase vydania rozhodnutie. Aspoň taký je môj právny názor.

A ako ďalej so stavebným úradom?

So Shellkou sa vysporiadame ako aj s mnohými kauzami doteraz. O tom nepochybujem. Za kľúčové však považujem ako bude ďalej v budúcnosti fungovať stavebný úrad. V terajšom stave podľa mňa nemôže existovať. Dlhodobo aj premýšľam o zmene systému, v ktorom malacký stavebný úrad funguje, preto skúsim uviesť zopár mojich návrhov:

1.  Obnova dôvery k stavebnému úradu a výsledky práce

Asi najťažšia časť. Dôvera sa stráca veľmi rýchlo, obnovuje ťažko. Ale bez dôvery k inštitúcii, akou je stavebný úrad, a nekorumpovateľnosti jej predstaviteľov, to jednoducho nepôjde. Malačania a obyvatelia okolitých obcí (ak hovoríme o spoločnom stavebnom úrade) musia vstupovať do dverí stavebného úradu s pocitom, že ide o úrad pre občanov. Nie o úrad pre úrad. Výsledky stavebného úradu sú totiž viditeľné po mnoho desaťročí. Žiaľ, necitlivé zásahy do prostredia a architektúry poznačia Malacky aj patriotizmus Malačanov. Aj preto by sme tu nemali mať kocky budov na Záhoráckej ulici nezapadujúce do uličnej zástavby, zničené verejné priestory zastavanosťou po hranice pozemkov, nezabezpečené parkovacie plochy stavebníkmi na svojich pozemkoch atď. A preto treba striktne regulovať územným plánom zóny centra mesta výstavbu a vnímať územný plán mesta ako nástroj, nie prekážku. Stavebný úrad musí tvrdo hájiť regulatívy územného plánu, tiež smerné časti k rozvoju mesta a vykladať si textovú časť územného plánu v prospech verejného záujmu. Nehoriac o tom, že treba zaviesť nulovú toleranciu k pochybeniam. Za kvalitný výkon práce však treba riadne motivačne odmeňovať.

2. Posilnenie odborného vedenia stavebného úradu a oddelenie funkcií

Za niekoľko rokov spolupráce s mnohými oddeleniami mestského úradu som spoznal veľký počet veľmi fundovaných a nadšených zamestnancov. S takými je radosť spolupracovať. Sami zamestnanci považujú za dôležité vedieť sa oprieť o odborné vedenie úradu a oddelení. Myslím si, že treba určite odpojiť dve v súčasnosti kumulované funkcie, a to vedúceho stavebného úradu a vedúceho oddelenia územného rozvoja a životného prostredia. Nedá sa, aby na jednej stoličke sedel človek, ktorý na jednej strane háji záujmy štátu (stavebné konanie patrí do preneseného výkonu štátnej správy) a na strane druhej vydáva stanoviská v rámci záujmov mesta Malacky. Oddelenie územného rozvoja je kľúčové, mohlo by v budúcnosti zastrešovať celú stratégiu rozvoja (nielen územného), a preto musí úzko spolupracovať so stavebným úradom. Naopak do čela vedúceho stavebného úradu treba nezávislého a odborne zdatného stavbára či architekta z mimomalackého prostredia, o ktorého sa môžu oprieť samotní zamestnanci stavebného úradu. Je žiaduce, aby na stavebnom úrade boli pretrhané väzby s miestnymi lobistickými skupinami. Tento vedúci by mal robiť bežný výkon agendy (nie ako doteraz, že vedúci len riadi), dostal by iba príplatok za riadenie a odmeny za výkon, prípadne príplatky za dochádzku atď. Zároveň hovorím o posilnení funkčných miest na stavebnom úrade.

3. Otvorenie stavebného úradu ľuďom

Ten, kto v súčasnosti navštívil priestory stavebného úradu, bol asi zaskočený. Teda ja som bol. Stavebný úrad si podľa mňa zaslúži nové, väčšie zrekonštruované priestory, ktoré by mali byť presvetlené. Zároveň je treba vybudovať oddelené priehľadné priestory pre vybavovanie klientov. Dnes sa všetci tlačia pri jednom pultíku, čo samozrejme predlžuje aj vybavovanie stránok. Stavebný úrad by mal byť tak ako klientska kancelária proklientsky orientovaný úrad s prvým kontaktom s obyvateľmi. Tomu by mala zodpovedať aj ľudská stránka výkonu práce. Nemôžu sa opakovať anonymné podnety o tom, že sa ktokoľvek správal k obyvateľov arogantne či až neslušne. Stavebný úrad sa musí otvoriť ešte viac čo do zverejňovania informácií o významných zámeroch výstavby a procesoch EIA na území mesta na stránke mesta.

4. Elektronizácia stavebného úradu

Za veľmi silný nástroj považujem elektronizáciu. Obyvateľom treba veci zjednodušiť, nie komplikovať. Filozofia nového stavebného úradu by mala byť taká, že stavebník si z domu zaeviduje svoju žiadosť o územné príp. stavebné konanie. Súbežne s tým dostane úvodnú elektronickú informáciu o zozname podkladov, ktoré musí predložiť a stavebný úrad mu overí správnosť doložených dokladov. Toto si stavebný úrad dokáže urobiť bez toho, aby stavebníka volal na osobné stretnutie. Niektoré druhy ohlásení tak realizujete priamo elektronicky. Stavebník by dostal elektronické prístupové heslo do systému, v ktorom vidí evidovaný spis jeho stavebného konania, vrátane údajov o časových zmenách v jeho spise, poznámkach stavebného úradu. Je to dôležité kvôli tomu, aby mal možnosť kontrolovať zodpovedného pracovníka. Stavebník musí dostať informáciu o postupe jeho žiadosti v čase, ak stavebný úrad vyžaduje jeho prítomnosť, treba pripraviť súhrnnú požiadavku a ten navštívi stavebný úrad v elektronicky dohodnutom termíne, čiže treba zaviesť aj individuálne klientske stránkové hodiny.

5. Silná pozícia vlastnej investičnej činnosti mesta

S činnosťou stavebného úradu sú spojené aj vlastné investície mesta, ktoré skvalitňujú infraštruktúru, detské ihriská a pod. Je absolútny nonsens, aby mesto na svojom pozemku, za svoje peniaze, vo svojich návrhoch realizovalo výstavbu s takými časovými prekážkami. Ako je možné, že sa už 3 roky od schválenia projektu, dokumentácie, peňazí boríme s výstavbou napríklad skateparku pre mladých ľudí? To je pre mňa neakceptovateľné. Mesto musí byť silné  a flexibilné v realizácii vlastných zámerov. Napriek tomu, že v prípadoch, keď je stavebníkom mesto, vykonáva stavebný úrad obec Kostolište, rozhodnutia naďalej pripravujú zamestnanci spoločného stavebného úradu, ktorý sídli v našom mestskom úrade. Musí byť funkčne odlíšený zamestnanec stavebného úradu pre realizácie investícií mesta. Nebránil by som sa ani úvahe spojiť túto agendu s agendou riešenia veľkých stavebných zámerov podnikateľov. Tento zamestnanec by mal pritom úzko spolupracovať s novým oddelením stratégie mestského úradu.

6. Flexibilita mesta a územného plánu mesta

Je známe, že nie som zástancom častej zmeny územného plánu mesta v dôležitých častiach územného plánu (napr. autobusová stanica, verejná zeleň a pod.). Ale vnímam aj to, že podnikatelia a obyvatelia potrebujú flexibilné reakcie mesta na ich požiadavky. Je neprípustné, aby podnikatelia a obyvatelia čakali na čiastkové zmeny a doplnky územného plánu aj dva roky. Dávno by podľa môjho názoru nebol problém na Veľkomoravskej ulici, Pribinovej ulici, na Jánošíkovej ulici a inde. Vlastník pozemku by mal nájsť kompromis so záujmami mesta, ak ten kompromis s mestom dosiahne, zmena územného plánu musí byť vecou maximálne polroka.

Rád príjmem akékoľvek ďalšie návrhy do diskusie. Aj moje návrhy neustále diskutujem s ľuďmi z okolia a premýšľam o nich. Každý z nás má nejakú predstavu, možno skúsenosti so stavebným úradom, preto by bolo výborné, ak by sa nám podarilo nájsť zhodnú reč a pripraviť spoločný balík zmien. Môžete využiť priestor v komentároch alebo ma kontaktovať priamo.



pošli na vybrali.sme.sk

Pridaj svoj komentár

Pre pridávanie komentárov platia rovnako pravidlá dohodnuté pre diskusiu. Príspevok sa zobrazí v diskusii až po autorizácii administrátorom, takže ho prosím neposielajte viackrát.


Opíšte tento kontrolný text: lpm

Komentáre k článku

12.06.2013 13:28:58 | Ramon Moralez

arogancia na uradoch(vseobecne):
To ze su uranici casto "prizdisraci" a niekomu proste musia ist po ruke aj ked sa im to nie velmi paci ma za nasledok vylievanie si frustracie na beznom smrtelnikovy.Tolko moj nazor(nie som psycholog)

Kedy sa konecne podari vykorenit ten vnutorny strach a zacne platit heslo "nebat sa a nekradnut" ?

Drzim palecky )

12.06.2013 13:47:05 | Filip

7. zintenzívniť kontrolu. Aj tu by sa zišli pretrhať nite. Vymeniť mesto alebo kontrolórku.

12.06.2013 15:32:31 | Lucia Vidanová

Pre Filipa: Stavebný úrad koná v rámci preneseného výkonu štátnej správy a tu podľa zákona nemôže vykonávať kontrolu hlavný kontrolór mesta, ale len nadriadený orgán nášmu stavebnému úradu - obvodný úrad (bývalý Krajský stavebný úrad). Konal tak aj na základe podnetu v prípade pandemického pavilónu http://www.ludiapremalacky.sk/clanok/urad-zakon-porusil-prokurator-protest-nepodal/

12.06.2013 19:08:26 | Marian S

pokial sa nevyhadze cely urad nic sa nezmeni, pokial tam bude Ondrejka tak tam budu vsetci jeho uradnicky byrokrati, je to tu jedna velka .....

13.06.2013 20:08:57 | Malačan

Vyhádzať celý úrad nestačí. Ak chceme byť dôslední a problém vyriešiť raz a navždy, je treba vyhádzať celé SAMOSTATNÉ MLADUČKÉ SLOVENSKO!!!!!!
Vyhádzanim úradu sa dosiahne len to, že tí, ktorí teraz slintajú po stoličkách, funkciách a korytách, sa k nim ľahšie dostanú. A psi budú štekať a karavána pôjde ďaľej.