Ľudia pre Malacky » Malacky a Transkontinentálny tranzitný terminál

Krátke správy

18.02.2020
Po viac ako dvoch rokoch verejného obstarávania je víťazom na modernizáciu železničného koridoru taliansko-slovenské združenie spoločností ICM S. p. A., Vicenza (vedúci člen) a Váhostav - SK, a. s., Bratislava, za takmer 275 mil. eur bez DPH. Pôjde o obrovskú stavbu. Budú sa vymieňať kolajiská, budovať podjazdy, odhlučnenie trate a v Malackách aj nové nástupištia s podchodmi.

15.12.2019
Mestské zastupiteľstvo schválilo rozpočet mesta na rok 2020 jednohlasne. Mesto bude hospodáriť s rozpočtom 23 175 267 €, z čoho vyše 6 miliónov eur bude použitých na kapitálové investície. Stavať sa mimo iného budú aj cyklotrasy, dobuduje sa nová telocvičňa v ZŠ Dr. J. Dérera, kde sa zrekonštruuje aj kuchyňa. Stavať sa budú detské jasle či nové osvetlenie Radlinského ulice a Záhoráckej ulice pred základnou školou, v ktorej sa budú modernizovať odborné učebne.


» Archív krátkych správ

Inzercia

Ordinačné hodiny

Posledné komentáre

marian21.02.2020
Stánkari na Nádražnej nesúhlasia s...

Pavel20.02.2020
Stánkari na Nádražnej nesúhlasia s...

Kamila19.02.2020
Stánkari na Nádražnej nesúhlasia s...

Peter18.02.2020
Stánkari na Nádražnej nesúhlasia s...

pds17.02.2020
Ďalšou novo osvetlenou ulicou bude...

Roman03.02.2020
O prijatí dotácie na obnovu...

Vlado27.01.2020
Od decembra platia nové pravidlá...

Miloš15.01.2020
Od decembra platia nové pravidlá...

Príspevky z fóra

matej07.01.2020

Edo13.12.2019

matej24.11.2019

matej21.11.2019

matej11.11.2019


Príspevky z tém

otázka19.04.2017
Družstevná v Malackách

riki18.03.2015
Skatepark Malacky

pre pána primátora..16.02.2015
Skatepark Malacky

občan daňový poplat13.02.2015
Skatepark Malacky

ironik12.02.2015
Skatepark Malacky

Malacky a Transkontinentálny tranzitný terminál

V tomto príspevku sa Vám pokúsim poskytnúť informácie týkajúce sa projektu: Transkontinentálny tranzitný terminál. Realizácia tohto projektu môže mať na Malačanov nemalý vplyv. Jedná sa o jeden z najväčších a najambicióznejších projektov tohto typu na Slovensku, ale i v strednej Európe. Tento projekt môže zásadne ovplyvniť budúcnosť celých Malaciek.

Prvá funkčná etapa by sa, podľa predstáv autorov projektu, mala spustiť už v roku 2014 a projekt by sa mal ukončiť v roku 2020. Rozpočet projektu je 37 miliárd €. Počas minulej vlády sa tento projekt zapracoval do dôležitých strategických dokumentov: Stratégia dopravnej politiky SR do roku 2020 [7] a Národná pozícia k Dunajskej stratégii [8].  

Na stránke www.malacky.sk sa objavila informácia, podľa ktorej mala byť na zasadnutí MsZ - 24.6.2010 podaná Ústna informácia – Memorandum o spolupráci pri príprave a realizovaní projektu Transkontinentálny tranzitný terminál (T.T.T.) [1]. Čo bolo obsahom memoranda sa asi nikto nedozvedel, pretože memorandum nakoniec nebolo bodom programu mestského zastupiteľstva, to ma motivovalo pripraviť tento príspevok, založený na voľne dostupných informáciách, a informovať tak verejnosť o T.T.T projekte.    

Ešte v nedávnej minulosti Malacky o tomto projekte nič nevedeli, pretože ako hovorkyňa mesta Malacky pre rádio Regina 21.04.2010 povedala: "O tomto projekte mesto Malacky zatiaľ nič nevie a dokonca nie je ani v územnom pláne. Je jediná informácia ktorou disponujeme, podľa slov nášho pána primátora, je článok v časopise Vodné cesty a plavba. Primátor Jozef Ondrejka si pozval na rokovanie autora tejto myšlienky, pána Juraja Jančina na budúci týždeň." [2]

Následne sa podľa www.malacky.sk dňa 28.4.2010 uskutočnilo na pôde mestského úradu stretnutie primátora mesta s autorom projektu Jurajom Jančinom a jeho kolegami, ktorí predstavili projekt, na ktorom pracovali niekoľko rokov. Ako povedal primátor J.Ondrejka, v každom prípade bude nutné, aby autori najprv vypracovali dopadové štúdie, a to nielen na životné prostredie, ale aj na obyvateľstvo, sociálny systém, školstvo a pod.  Následne sa za mesto bude mať možnosť vyjadriť aj všeobecná verejnosť a mestské zastupiteľstvo. A ak by prišlo k zmenám v územnom pláne, opäť je tu množstvo nástrojov, prostredníctvom ktorých môže každý vyjadriť svoj názor. „Momentálne mesto nepovedalo ani áno, ani nie, išlo o prvé informatívne stretnutie,“ dodal pre www.malacky.sk [1]

Na nasledujúcom obrázku (obr.1) máte možnosť vidieť o aký rozsah záberu územia priľahlého k Malackám sa zhruba jedná. Zrejmé je vybudovanie obrovského letiska a prístavu. Keďže sa jedná o päť modálny tranzitný terminál, celkom určite bude jedna z lokalít prekladisko medzi normálnou a širokorozchodnou železnicou a predpokladám, že zvyšok by mohli byť sklady a logistika s väzbou na diaľnicu. K podrobným informáciám o projekte som sa však nedostal, a teda sa jedná len o odhad na základe voľne dostupných informácií.  Tí, ktorí si povedia, že to tu nikdy nebude, by si mali odpovedať i na otázku, prečo malo byť Memorandum o spolupráci pri príprave a realizovaní projektu Transkontinentálny tranzitný terminál bodom rokovania mestského zastupiteľstva. 

Obr. 1. Transkontinentálny tranzitný terminál vo vzťahu k mestu Malacky,
zdroj podkladu [3] - upravené pre potreby orientácie

Je zarážajúce, že mesto Malacky ešte v apríli toho roku o projekte nič nevedelo, keď sami autori projektu povedali, že posledné dva roky venovali predstavovaniu a hľadaniu  podpory v zahraničí, ale aj na domácej pôde – možno však mesto nebolo prizvané.

Agentúra SARIO v novembri a decembri 2009 [4] [5] informovala, že generálny riaditeľ agentúry SARIO Juraj Kiesel privítal delegáciu čínskych podnikateľov a investorov z Pekingu pôsobiacich v oblasti infraštruktúrnych a developerských projektov, ktorých zaujal projekt Transcontinental Transit Terminal (T.T.T.), ktorý by mal zabezpečovať významnú časť tovarových tokov medzi Severnou Amerikou, Európou a Áziou, ako alternatíva k doprave po mori.

Keďže nás nikto neinformuje čo je cieľom projektu T.T.T. a prečo sa má realizovať práve tu, pokúsim sa to zhrnúť. Podľa autorov projektu a dostupných informácií, prvoradým cieľom projektu je vytvorenie gigantického dopravného uzla v Európe v najvýznamnejšej strategickej pozícii. [3].

Tento región bol už v minulosti križovatkou dvoch najvýznamnejších ciest euroázijského kontinentu a to východno-západnej „Hodvábnej cesty“ a severno-južnej „Jantárovej cesty“. Teraz sa k tomu má pripojiť širokorozchodná a úzkorozchodná železnica, vodná doprava prepájajúca európske moria Severné, Baltické s Čiernym prostredníctvom hlavných európskych vodných tokov Dunaj, Odra, Labe [6] a letecká doprava spájajúca Áziu s Európou. V rámci projektu by sa mal vybudovať najväčší päť modálny komplexný dopravný terminál, aký nemá v strednej Európe obdobu. 

Pre zaujímavosť uvádzam orientačné kapacity najväčších dopravných uzlov v Európe: prístav Rotterdam má kapacitu 100 mil. ton ročne, najväčšie nákladné letisko v letisko v Európe, Frankfurt 4mil. ton ročne a celé železničné cargo SR v súčasnosti prepraví 50 mil. ton ročne. Plánovaný transkontinentálny tranzitný terminál má kapacitu 200 mil. ton prepraveného materiálu ročne. Takže Malacky sa môžu v horizonte desiatich rokov stať celosvetovou dopravnou križovatkou a priradiť sa na dopravnej mape k mestám ako Rotterdam, Peking, Vladivistok a podobne (obr. 2).

Obr.2 Malacky vo vzťahu k  Euro - Ázijskej mape železničných a vodných ciest,
zdroj podkladu [3]  – upravené pre potreby orientácie

Mesto by cez malacké médiá malo o tomto projekte nestranne informovať čo najširšiu verejnosť, iste by všetkých zaujímalo ako sa k projektu stavia nová vláda a euroochrancovia prírody, pretože na jednej strane sa jedná o obrovský impulz rozvoja z pohľadu celého Slovenska a nie je potrebné hovoriť o verejnom záujme na zrealizovaní tohto projektu, ale na strane druhej sa jedná o obrovský zásah do sústavy chránených území Natura 2000 [9]. Myslím, že podstatné je poznať  i názor obyvateľov mesta, pretože ak sa tento gigantický projekt zrealizuje, mesto také - ako ho poznáme, podľa môjho názoru zanikne a otvorí sa úplne nová kapitola v dejinách Malaciek. 

Odkazy k článku:

[1]  Pri Malackách sa pripravuje projekt transkontinentálneho tranzitného terminálu, [Rádio Regina, 12:00; Žurnál Rádia Regina; 21/04/2010; Martina Gapčová; Zaradenie: Z domova], 

[2] T.T.T. projekt bol predstavený,

[3] Význam projektu Transkontinentálny tranzitný terminal T.T.T.  pre Európsku úniu a Dunajskú stratégiu,

[4] SARIO Newsletter , Novebmer 2009,

[5] SARIO Newsletter, December 2009,

[6] Přístavy a logistické terminály, Jún 2009, 

[7] MDPaT, Stratégia rozvoja dopravy SR do roku 2020,  

[8] ÚVSR, Národná pozícia k Stratégii EÚ pre dunajský region,

[9] SOPSR, Lokality Natura 2000,



pošli na vybrali.sme.sk

Pridaj svoj komentár

Pre pridávanie komentárov platia rovnako pravidlá dohodnuté pre diskusiu. Príspevok sa zobrazí v diskusii až po autorizácii administrátorom, takže ho prosím neposielajte viackrát.


Opíšte tento kontrolný text: lpm

Komentáre k článku

12.09.2010 10:38:11 | tomas

je to vobec realne?? 37 miliard,nehnevajte sa pan Ondrovic,postavit pri Malackach letisko,nejaky kanal pre lode.to mi pride strasne uleteny navrh,ktory ide proti zdravemu rozumu a ktory tu ani nemoze byt

12.09.2010 16:54:03 | Milan Ondrovic

Neviem zhodnotit realnost projektu. Len som chcel o tomto projekte informovat aj Malacanov, ked uz o tom vie cely svet...
http://www.transport.sk/spravy/zasielatelstvo-a-logistika/2809-transkontinentalny-tranzitny-terminal-na-vystave-v-sanghaji.html

16.09.2010 19:35:16 | Milan Ondrovic

Malacky a Transkontinentalny Tranzitny Terminal, uz i v Ceskej Televizii. Pozrite si zaujimavy dokument s názvom: Sen o křižovatce moří. Malacky sa spominaju az v druhej polovici, ale oplati sa to pozriet cele.

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/410235100011017-ta-nase-povaha-ceska/#dalsi-casti

21.09.2010 17:27:54 | Peter

dajte k tomu niečo konkrétne.

21.09.2010 18:28:25 | Milan Ondrovic

Co by Vas konkretne zaujimalo, i ked obavam sa, ze na konkretne otazky Vam z volne dostupnych informacii len tazko odpoviem.

21.09.2010 21:37:13 | Halluz

Myslím že ak bude projekt financovať Peking, tak to kľudne môže byť reálne. Treba sa proti tomu postaviť čo najskôr a bojkotovať to, pretože keď sa to raz rozbehne tak už túto mašinériu nikto nezastaví. Ale myslím že nieje v záujme projektantov informovať o projekte a jeho skutočných dopadoch. Podla mňa je nemysliteľné, aby dopadovú štúdiu realizoval autor projektu, ako to povedal Ondrejka. Mala by byť realizovaná nezávisle. Veď samozrejme že keď si ju spravia oni, tak to bude mať len samé výhody.

p.s. Keby sa s takým niečim začalo, opúšťam loď.

19.11.2010 17:32:12 | istván

žiadny strach slovaci taketo niečo nikdy nedokázu zrealizovať lebo budú pracovať na pánskych :) a širokorozchodka pôjde aj tak cez Madarsko :)